Englisch_BG_2017_gA_HT_L_geschwrzt.pdf
Dieses Dokument ist Teil der Anfrage „BG Abiturklausuren 2013-2019 SH“
Ministerium für Schule und Berufsbildung Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2017 Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Vorbemerkungen zu den erwarteten Schülerleistungen Das Ziel des Erwartungshorizonts bei der zentralen Abiturprüfung Englisch ist die weitgehende Sicherstellung, dass landesweit möglichst gleichwertig beurteilt wird. Es können auch weitere oder andere, ebenso korrekte Aspekte seitens der Schülerinnen/Schüler aufgeführt werden, die nicht im Erwartungs- horizont ausgewiesen sind. Aufgabenbezogene, inhaltlich angemessene Schülerleistungen sind positiv zu berücksichtigen. Schülerleistungen, die falsch, irrelevant, überflüssig oder redundant sind, führen zu einer Abwertung der inhaltlichen Leistung. Die beiden Spalten der Beurteilungsinstrumente mittels Deskriptoren für das Berufliche Gymnasium sind prinzipiell gleichgewichtig. Das Ausdrucksvermögen fließt zu gleichen Teilen in beide Spalten ein. Die Beurteilung der Qualität der sprachlichen Leistung muss daher immer in Abhängigkeit vom Grad der Aufgabenerfüllung gesehen werden. Dies obliegt dem fachlichen Urteil der Korrektoren. Ist die erbrachte Leistung in Bezug auf eine der beiden Spalten ungenügend, kann die Endnote nicht besser als „mangelhaft“ (maximal 3 Punkte) sein. Alle Aufgabenteile werden zuerst getrennt bewertet, indem nach Zuordnung des gewonnenen Eindrucks zu den Beschreibungen die in beiden Spalten ermittelten Punkte addiert und durch zwei geteilt werden. Rundungen bei Lösungen zu schriftlichen Aufgaben dürfen zunächst nicht vorgenommen werden. Dies bedeutet, dass unter Umständen mit gebrochenen Notenwerten bis zur Ermittlung der Gesamtnote weiter gerechnet wird. Für diese gelten die mathematischen Rundungsregeln. Bezug zu den Kompetenzen: Textaufgabe (bzgl. der Anforderungsbereiche I, II und III), Hörverstehen und Mediation: Kommunikative Kompetenz (linguistische, sozio- und interkulturelle und pragmatische Kompetenz) und Kommunikative Sprachaktivitäten. Bewertung: Die Beurteilungsinstrumente mittels Deskriptoren für das Berufliche Gymnasium – Stand September 2013 – sind heranzuziehen (http://za.schleswig-holstein.de/content/tk_beruf.php?group=33&ugroup=6 oder http://lehrplan.lernnetz.de/index.php?wahl=27 – siehe unter Lehrplan BG Englisch). Nachzuweisende GER Stufe in allen Kompetenzbereichen im gA: B2 Nur für die Lehrkraft Seite 1 von 13
Ministerium für Schule und Berufsbildung Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2017 Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Mediation Fachrichtung Agrarwirtschaft & Ernährung – 25% Lettland beschließt Altersgrenze für Red Bull und Co. Aufgabe: Fassen Sie den folgenden Text in ca. 180 Wörtern (ohne Titel) in englischer Sprache zusammen. Ihre Textproduktion kann um 10% nach unten oder oben von der Wortzahlvorgabe abweichen. Zählen Sie in dieser Aufgabe die von Ihnen geschriebenen Wörter. Markieren Sie jedes fünfzigste Wort. Formal sehr gute Leistung: references (if mentioned) such as author, title, date, publication medium generalizing references as to data such as percentages, experts within the text as far as possible examples should be generalized as far as possible Formal ausreichende Leistung (Passmark = 5P): references (if mentioned) such as author and title examples are partly generalized Inhaltlich sehr gute Leistung: from June 2016 on, Latvia is to ban sale of energy drinks to persons younger than 18 after Lithuania, Latvia = second country in the EU to ban energy drinks for minors according to studies adolescents consuming energy drinks risk: o heart problems/ palpitations o convulsions o kidney failure o death o a ban of energy drinks for minors is supported internationally by the WHO and by doctors, politicians and consumer protection organizations in Germany o one of those organizations (foodwatch) even started online petition which already has 28,000 supporters o yet German Minister of Health declines to ban sale of energy drinks to minors wants to launch a €100,000 educational campaign instead o due to marketing and sugary taste, energy drinks are popular especially among minors; in 2015, a study by the European Food Safety Authority (EFSA) found that 68% of European teenagers consume them Inhaltlich ausreichende Leistung - Summary (Passmark = 5P): Die Auf- gabe ist teilweise gelöst. Nur für die Lehrkraft Seite 2 von 13
Ministerium für Schule und Berufsbildung Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2017 Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Mediation Fachrichtung Gesundheit & Soziales – 25% Aufgabe: Fassen Sie den folgenden Text in ca. 150 Wörtern (ohne Titel) in englischer Sprache zusammen. Ihre Textproduktion kann um 10% nach unten oder oben von der Wortzahlvorgabe abweichen. Zählen Sie bitte in diesem Teil die von Ihnen geschriebenen Wörter. Markieren Sie jedes fünfzigste Wort. Warum Schüler im Unterricht Kopfhörer tragen Formal sehr gute Leistung: references (if mentioned) such as author, title, date, publication medium generalizing references as to data such as percentages, experts within the text as far as possible examples should be generalized as far as possible Formal ausreichende Leistung (Passmark = 5P): references (if mentioned) such as author and title examples are partly generalized Inhaltlich sehr gute Leistung: noise-cancelling headphones can be found everywhere headphones can o help when it is too loud o block out sound completely o come in all shapes, colors and sizes o increasingly be found in primary schools (in Hamburg) one head teacher states that: o headphones are very popular o kids like them o children can often concentrate better o there is no connection to a possibly increased noise level reasons for the increased use of headphones, according to a school psychologist: o way of teaching has changed in many schools o students often work and study individually on different tasks o wearing a headset is a clear signal that you do not want to be disturbed Inhaltlich ausreichende Leistung - Summary (Passmark = 5P): Die Aufgabe ist teilweise gelöst. Nur für die Lehrkraft Seite 3 von 13
Ministerium für Schule und Berufsbildung Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2017 Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Mediation Fachrichtung Technik – 25% Aufgabe: Fassen Sie den folgenden Text in ca. 170 Wörtern (ohne Titel) in englischer Sprache zusammen. Ihre Textproduktion kann um 10% nach unten oder oben von der Wortzahlvorgabe abweichen. Zählen Sie in diesem Teil die von Ihnen geschriebenen Wörter. Markieren Sie jedes fünfzigste Wort. Google will 150 selbstfahrende Autos auf die Straße bringen Formal sehr gute Leistung: references (if mentioned) such as author, title, date, publication medium generalizing references as to data such as percentages, experts within the text as far as possible examples should be generalized as far as possible Formal ausreichende Leistung (Passmark = 5P): references (if mentioned) such as author and title examples are partly generalized Inhaltlich sehr gute Leistung: Google’s self-driving cars to be launched on public streets in California Google’s prototype = sensational: the pod-shaped car has neither steering wheel nor pedals the two-seater with electric motor will be manufactured by the automaker Roush Enterprises in Detroit, but also German component suppliers are in- volved safety rules for self-driving cars request possibility of temporary steerage Google has to adapt its purist design to these rules and integrate a traditional cockpit with steering wheel, accelerator and brake pedals the pod-shape design will be retained: car should look friendly and trustable self-driving cars = one of the most important sectors of development in the future car makers such as Mercedes and Audi have been developing own autono- mous vehicle technology for years Google negotiates with different automakers and is open for partnerships Inhaltlich ausreichende Leistung - Summary (Passmark = 5P): Die Aufgabe ist teilweise gelöst. Nur für die Lehrkraft Seite 4 von 13
Ministerium für Schule und Berufsbildung Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2017 Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Mediation Fachrichtung Wirtschaft – 25% Aufgabe: Fassen Sie den folgenden Text in ca. 180 Wörtern (ohne Titel) in englischer Sprache zusammen. Ihre Textproduktion kann um 10% nach unten oder oben von der Wortzahlvorgabe abweichen. - Zählen Sie in diesem Teil die von Ihnen geschriebenen Wörter. Markieren Sie jedes fünfzigste Wort. Textildiscounter auf Expansionskurs Kik will 1500 neue Filialen eröffnen Formal sehr gute Leistung: references (if mentioned) such as author, title, date, publication medium generalizing references as to data such as percentages, experts within the text as far as possible examples should be generalized as far as possible Formal ausreichende Leistung (Passmark = 5P): references (if mentioned) such as author and title examples are partly generalized Inhaltlich sehr gute Leistung: Kik’s aim: Kik clothes in every European household Kik wants to expand by opening 1,500 new stores in Europe: including enter- ing new markets in France, Italy and Spain also in Germany continuous growth by opening 30-40 stores per year still few stores in certain cities due to high rents longtime plans: to conquer the US market and expand online market aiming at an online proportion of 2.5% of its turnover this year, Kik wants to reach 20% in the long run online shop attractive for hesitant customers delivery charges help Kik absorb high costs running online shop challenge: weak euro leads to additional costs as purchase in Asia is in dollar short term goal: process improvements to reduce additional costs in the long run: general rise in prices in textile industry is unavoidable Inhaltlich ausreichende Leistung - Summary (Passmark = 5P): Die Aufgabe ist teilweise gelöst. Nur für die Lehrkraft Seite 5 von 13
Ministerium für Schule und Berufsbildung Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2017 Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Hörverstehen – 15% Gekürztes Tapeskript: How To Get Kids Hooked On Books? 'Use Poetry. It Is A Surefire Way' Speakers: RACHEL MARTIN, HOST = RM // KWAME ALEXANDER = KA RM: Kwame Nur für die Lehrkraft Seite 6 von 13
Ministerium für Schule und Berufsbildung Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2017 Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben 55 for having me. […] Wörter: 596 Quelle Tape: http://www.npr.org/2016/04/03/472859082/how-to-hook-kids-on-books- try-poetry Quelle Transkript:http://www.npr.org/templates/transcript/transcript.php?storyId=4728590827 Transkript und Audio: 03 April 2016 // Download: 02 July 2016, 11:35 am Nur für die Lehrkraft Seite 7 von 13
Ministerium für Schule und Berufsbildung Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2017 Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Information sheet - Zusatzpunkte dürfen nicht vergeben werden. Subject: How to get kids hooked on books? Points: 1. Title of Kwame Alexander’s new book: Booked __/1 2. Name three aspects about the main character Nick – possible aspects: is 12 years old loves soccer hates books situation starts to unravel at home imminent separation of his parents his mom is going to go OR his mom is going to leave __/3 3. Reason for Nick’s relationship to books: his father made him read the dictionary every day __/1 4. Nick’s father’s profession: academic OR OR linguistic anthropologist __/1 5. Whenever the author – Kwame Alexander - didn’t know the meaning of a word his father forced him to … - name one aspect: look it up OR read encyclopedias OR read dictionaries __/1 6. The author’s relationship to books until the age of 10 - name two aspects (1,5 Punkte pro Aspekt): he loved words and books his parents read to him they read together he was taken to poetry readings he was immersed in language and literature he loved it __/3 7. The author’s reaction to being forced to read educational and historical tomes his father had written – name one aspect: he fell out of love with books OR his love affair with literature was gone around the fifth - sixth grade __/1 Nur für die Lehrkraft Seite 8 von 13
Ministerium für Schule und Berufsbildung Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2017 Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben 8. Name three reasons why children should read poetry – it … - possible aspects: reaches us on an emotional level uses a few words to say so much is on a very concrete level is not intimidating provides so much white space is for the imagination is for the spiritual journey makes kids get into it ___/3 9. Name one reason why the author thinks that teachers should use poetry – possible aspects: to get kids excited OR to engage kids with language and literature _/1 Total ___/15 Für die Ermittlung der Notenpunkte darf bei den Verrechnungspunkten nicht nach dem Komma gerundet werden. ((vgl. S.10). (http://za.schleswig- holstein.de/content/tk_beruf.php?group=33&ugroup=6 oder http://lehrplan.lernnetz.de/index.php?wahl=27) Bei 15 Verrechnungs- punkten Noten- punkte Prozent- margen 15 – 14,3 15 100 – >95 14,2 – 13,6 14 95 – >90 13,5 – 12,8 13 90 – >85 12,7 – 12,1 12 85 – >80 12,0 – 11,3 11 80 – >75 11,2 – 10,6 10 75 – >70 10,5 – 9,8 9 70 – >65 9,7 – 9,1 8 65 – >60 9,0 – 8,3 7 60 – >55 8,2 – 7,6 6 55 – >50 7,5 – 6,8 5 50 – >45 6,7 – 6,1 4 45 - >40 6,0 – 5,2 3 40 – >34 5,1 – 4,1 2 34 – >27 4,0 – 3,1 1 27 – >20 3,0 - 0 Nur für die Lehrkraft 0 20 - 0 Beschreibungen Leistung übertrifft die Anforderungen. Leistung entspricht den Anforderungen voll. Leistung entspricht den Anforderungen im Allgemeinen. Leistung zeigt Mängel, entspricht aber im Ganzen den Anforderungen. Leistung entspricht noch nicht den Anforderungen dieser Stufe. Leistung liegt deutlich unter den Anforderungen dieser Stufe. Seite 9 von 13
Ministerium für Schule und Berufsbildung Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2017 Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Textaufgabe - 60% Cultural Intelligence Paradox 1. Comprehension: Summarize the text in about 150 words. 20% Count the words in this task. Mark every 50 word. You are allowed to write up to 10% more or less than the number of words given in the task. th Formal sehr gute Leistung - Summary: references (if mentioned) such as author, title, date, publication medium generalizing references as to data such as percentages, experts within the text as far as possible examples should be generalized as far as possible Formal ausreichende Leistung - Summary (Passmark = 5P): references such as author and title examples are partly generalized Inhaltlich sehr gute Leistung: two reactions to one scenario: asking for directions in different cultures answers depend on cultural background: Western = based on facts/accuracy; abroad = being helpful more important than being accurate author’s experience: Chinese students value collectivism higher than individual performance, no understanding of plagiarism as an academic problem decision by author according to rules; however, as a teacher of cross-cultural awareness, author questions own decision verbal/non-verbal behavior = mere symptoms of cultural identities risk of misunderstandings self-reflection necessary, intercultural/multicultural exchange = confusing, also because people oscillate between seeing themselves as part of a defined group and as cultural hybrids Inhaltlich ausreichende Leistung - Summary (Passmark = 5P): Die Aufgabe ist teilweise gelöst. Nur für die Lehrkraft Seite 10 von 13