gAHTLENG2018_geschwrzt.pdf

Dieses Dokument ist Teil der Anfrage „BG Abiturklausuren 2013-2019 SH

/ 13
PDF herunterladen
Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur in Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2018 Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Vorbemerkungen zu den erwarteten Schülerleistungen Das Ziel des Erwartungshorizonts bei der zentralen Abiturprüfung Englisch ist die weitgehende Sicherstellung, dass landesweit möglichst gleichwertig beurteilt wird. Es können auch weitere oder andere, ebenso korrekte Aspekte seitens der Schülerinnen/Schüler aufgeführt werden, die nicht im Erwartungs- horizont ausgewiesen sind. Aufgabenbezogene, inhaltlich angemessene Schülerleistungen sind positiv zu berücksichtigen. Schülerleistungen, die falsch, irrelevant, überflüssig oder redundant sind, führen zu einer Abwertung der inhaltlichen Leistung. Die beiden Spalten der Beurteilungsinstrumente mittels Deskriptoren für das Berufliche Gymnasium sind prinzipiell gleichgewichtig. Das Ausdrucksvermögen fließt zu gleichen Teilen in beide Spalten ein. Die Beurteilung der Qualität der sprachlichen Leistung muss daher immer in Abhängigkeit vom Grad der Aufgabenerfüllung gesehen werden. Dies obliegt dem fachlichen Urteil der Korrektoren. Ist die erbrachte Leistung in Bezug auf eine der beiden Spalten ungenügend, kann die Endnote nicht besser als „mangelhaft“ (maximal 3 Punkte) sein. Alle Aufgabenteile werden zuerst getrennt bewertet, indem nach Zuordnung des gewonnenen Eindrucks zu den Beschreibungen die in beiden Spalten ermittelten Punkte addiert und durch zwei geteilt werden. Rundungen bei Lösungen zu schriftlichen Aufgaben dürfen zunächst nicht vorgenommen werden. Dies bedeutet, dass unter Umständen mit gebrochenen Notenwerten bis zur Ermittlung der Gesamtnote weiter gerechnet wird. Für diese gelten die mathematischen Rundungsregeln. Bezug zu den Kompetenzen: Textaufgabe (bzgl. der Anforderungsbereiche I, II und III), Hörverstehen und Mediation: Kommunikative Kompetenz (linguistische, sozio- und interkulturelle und pragmatische Kompetenz) und Kommunikative Sprachaktivitäten. Bewertung: Die Beurteilungsinstrumente mittels Deskriptoren für das Berufliche Gymnasium – Stand September 2013 – sind heranzuziehen (http://za.schleswig-holstein.de/content/tk_beruf.php?group=33&ugroup=6 o- der http://lehrplan.lernnetz.de/index.php?wahl=27 – siehe unter Lehrplan BG Englisch). Nachzuweisende GER Stufe in allen Kompetenzbereichen im gA: B2 Seite 1 von 13
1

Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur in Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2018 Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Mediation Fachrichtung Agrarwirtschaft & Ernährung – 25% Schon kleine Alkoholmengen könnten Gehirn verändern Aufgabe: Fassen Sie den folgenden Text in ca. 200 Wörtern (ohne Titel) in englischer Sprache zusammen. Ihre Textproduktion kann um 10% nach unten oder oben von der Wortzahlvorgabe abweichen. Formal sehr gute Leistung: − references (if mentioned) such as author, title, date, publication medium − generalizing references as to data such as percentages, experts within the text as far as possible − examples should be generalized as far as possible Formal ausreichende Leistung (Passmark = 5P): − references (if mentioned) such as author and title − examples are partly generalized Inhaltlich sehr gute Leistung: − − − − − − − − − opinions differ from country to country: effects of moderate drinking on health and how much alcohol consumption is nonhazardous British study by Oxford university scientists shows: probably even moderate alcohol consumption affects brain scientists repeatedly evaluated data of 550 healthy men and women of average age of 43, not suffering from alcohol dependency participants’ alcohol consumption, cognitive performance and brain structure recorded before in so-called Whitehall Studies factors like age, smoking, socio-economic status or physical activity considered result: heavy drinking (more than 240 grams of alcohol a week) = associated with highest risk of hippocampal atrophy, but also moderate drinking (116 – 168 grams a week) increases risk of reduction of nerve cells in hippocampus hippocampus = part of brain that is combined with memory, emotions, spatial cognition and lexical fluency no protective effect of light drinking over abstinence causality between drinking and adverse effects on brain not proven, however, justifying moderate drinking = more problematic now Inhaltlich ausreichende Leistung - Summary (Passmark = 5P): Die Aufga- be ist teilweise gelöst. Seite 2 von 13
2

Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur in Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2018 Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Mediation Fachrichtung Gesundheit & Soziales – 25% Aufgabe: Fassen Sie den folgenden Text in ca. 150 Wörtern (ohne Titel) in englischer Sprache zusammen. Ihre Textproduktion kann um 10% nach unten oder oben von der Wortzahlvorgabe abweichen. Blinde Studentin: „In Marburg kann ich fast ein normales Leben führen” Formal sehr gute Leistung: − references (if mentioned) such as author, title, date, publication medium − generalizing references as to data such as percentages, experts within the text as far as possible − examples should be generalized as far as possible Formal ausreichende Leistung (Passmark = 5P): − references (if mentioned) such as author and title − examples are partly generalized Inhaltlich sehr gute Leistung: − example of Mara Witzenrath: o 21 years old o almost blind o studies law at Philipps-University in Marburg o her dog Camelot = help in every-day life challenges − special features of Marburg and Philipps University: o popular for visually impaired people – one in three blind students attend University of Marburg o blind students = able to choose their field of study freely o staff = sensitized for needs of visually impaired o technical tools simplify daily routine at Philipps University o books in braille available at library − Mara’s life at Philipps University in Marburg: o technical progress allows her to follow lectures and seminars rather easily o under supervision, Mara is allowed to use her laptop while taking exams Inhaltlich ausreichende Leistung - Summary (Passmark = 5P): Die Aufgabe ist teilweise gelöst. Seite 3 von 13
3

Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur in Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2018 Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Mediation Fachrichtung Technik – 25% Aufgabe: Fassen Sie den folgenden Text in ca. 160 Wörtern (ohne Titel) in englischer Sprache zusammen. Ihre Textproduktion kann um 10% nach unten oder oben von der Wortzahlvorgabe abweichen. Nest-Marktstart in Deutschland: Vernetzte Rauchmelder und sprechende Überwachungskameras Formal sehr gute Leistung: − references (if mentioned) such as author, title, date, publication medium − generalizing references as to data such as percentages, experts within the text as far as possible − examples should be generalized as far as possible Formal ausreichende Leistung (Passmark = 5P): − references (if mentioned) such as author and title − examples are partly generalized Inhaltlich sehr gute Leistung: − company “Nest”, founded by iPod inventor Tony Fadell and leading in the field of home networking, entered German market in 2017 − sales channels: online shops and retailers in Germany and Austria − bestseller “Learning Thermostat” not available until end of year − delay caused by complexity of heating systems in both countries − segments: o networked smoke detectors with integrated carbon monoxide detection, controllable via smartphone apps o indoor and outdoor webcams monitoring premises, endued with a night vi- sion mode and integrated loudspeakers enabling users to communicate with intruders in order to expel them − prices: about €200 for single camera, triple pack offered at reduced price − special insurance tariffs for customers using Nest devices possible − price for self-learning thermostat: €249 Inhaltlich ausreichende Leistung - Summary (Passmark = 5P): Die Aufgabe ist teilweise gelöst. Seite 4 von 13
4

Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur in Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2018 Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Mediation Fachrichtung Wirtschaft – 25% Aufgabe: Fassen Sie den folgenden Text in ca. 170 Wörtern (ohne Titel) in englischer Sprache zusammen. Ihre Textproduktion kann um 10% nach unten oder oben von der Wortzahlvorgabe abweichen. - Zählen Sie in diesem Teil die von Ihnen geschriebenen Wörter. Markieren Sie jedes fünfzigste Wort. Jobsharing: In der Theorie hip, in der Praxis kaum genutzt Formal sehr gute Leistung: − references (if mentioned) such as author, title, date, publication medium − generalizing references as to data such as percentages, experts within the text as far as possible − examples should be generalized as far as possible Formal ausreichende Leistung (Passmark = 5P): − references (if mentioned) such as author and title − examples are partly generalized Inhaltlich sehr gute Leistung: − general facts: o job sharing = arrangement of two part-time workers occupying a job typically fulfilled by one full-time worker o shared working hours, salary, responsibility and tasks o more attractive for men than part-time work − advantages for both employees and employers: o possibility to keep successful employees not willing to occupy full-time position o employees given opportunity of reduced working hours shared with reliable partner, especially in leadership positions o employers benefit from respective talents of two different employees (combined talents) o increased productivity and highly motivated staff o when one employee is absent, no loss of knowledge − disadvantages: o not cost-neutral o intense communication between job sharers necessary  may lead to extended working hours o leaves questions of responsibility unanswered in cases of problems conclusion: job sharing will remain niche phenomenon due to other alternatives − Inhaltlich ausreichende Leistung - Summary (Passmark = 5P): Die Aufgabe ist teilweise gelöst. Seite 5 von 13
5

Ministerium für Bildung, Wissenschaft Schriftliche Abiturprüfung
und Kultur in Schleswig-Holstein Haupttermin 2018

Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch
Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben

Hörverstehen — 15%

Gekürztes Tapeskript:

With Brexit looming, Ireland braces for its economic impact
March 26, 2017 at 3:57 PM EDT

Speakers: PATRICIA SABGA = PS, MICHAEL GUINAN = MG, JOHN COMER
= JC, IAN MARTIN = IM

PS: For four generations,

   

 

Seite 6 von 13
6

35

Ministerium für Bildung, Wissenschaft Schriftliche Abiturprüfung
und Kultur in Schleswig-Holstein Haupttermin 2018

Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch
Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben

 

 
  

a few big shocks gonna hit the marketplace?”

Wörter: 620

 

Quelle Transkript: http: i a newshour/bb/brexit-looming-ireland-braces-
economic-impact/ Download: 12.07.2017, 8:30

Quelle Tape: https://d3i6fh83elv35t.cloudfront.net/newshour/wp-
ontent/uploads/2017/03/PNWE20170324_BrexitEffect_IrishEcomomy_WEB_REV.mp3?

=1/Download 12.07.2017, 8:45

 

     
      

 

Seite 7 von 13
7

Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur in Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2018 Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Information sheet: Zusatzpunkte dürfen nicht vergeben werden. Subject: Economic impact of Brexit 1. − − − − Points: Information about Michael Guinan - name three aspects: is dairy and beef farmer in Irish midlands (1.5) runs a family farm with his son (1.5) works full-time (1.5) hard to earn two families’ living (1.5) ___/4.5 2. Existing commercial ties between the UK and Ireland that could be affected by Brexit - name three aspects: − the UK = Ireland’s biggest trading partner (1.5) − around 1.3 billion dollars’ worth of goods and services (criss- ___/4.5 cross border every week) (1.5) − no border controls (1.5) 3. Possible future effects of Brexit for Anglo-Irish trade - name two aspects - possible answers: − could trigger tariffs on products (1) − when trade barriers go up, so does cost of doing business (1) − could impose tariffs as high as 40% on Irish dairy products (1) ___/2 4. Effects of Brexit on Irish economy since the referendum - name four aspects: − − − − British pound: loss of 12% (of its value) against Euro (2.5) affected competitiveness in UK market (2) ___/9 financial problems for farmers, merchants, businesses (2.5) delays of hiring/recruiting replacements for employees who’ve left (2) Total: Nur für die Lehrkraft ___/20 Seite 8 von 13
8

Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur in Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2018 Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Für die Ermittlung der Notenpunkte darf bei den Verrechnungspunkten nicht nach dem Komma gerundet werden. (vgl. S.10 http://za.schleswig- holstein.de/content/tk_beruf.php?group=33&ugroup=6 oder http://lehrplan.lernnetz.de/index.php?wahl=27) Bei 20 Verrechnungs- punkten Notenpunkte Prozentmargen 20,0 – 19,1 15 100 – >95 19,0 – 18,1 14 95 – >90 18,0 – 17,1 13 90 – >85 17,0 – 16,1 12 85 – >80 16,0 – 15,1 11 80 – >75 15,0 – 14,1 10 75 – >70 14,0 – 13,1 9 70 – >65 13,0 – 12,1 8 65 – >60 12,0 – 11,1 7 60 – >55 11,0 – 10,1 6 55 – >50 10,0 – 9,1 5 50 – >45 9,0 – 8,1 4 45 - >40 8,0 – 6,9 3 40 – >34 6,8 – 5,5 2 34 – >27 5,4 – 4,1 1 27 – >20 4,0 - 0 Nur für die Lehrkraft 0 20 - 0 Beschreibungen Leistung übertrifft die Anforderungen. Leistung entspricht den Anforderungen voll. Leistung entspricht den Anforderungen im Allgemeinen. Leistung zeigt Mängel, entspricht aber im Ganzen den Anforderungen. Leistung entspricht noch nicht den Anforderungen dieser Stufe. Leistung liegt deutlich unter den Anforderungen dieser Stufe. Seite 9 von 13
9

Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur in Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2018 Grundlegendes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Textaufgabe – 60% Torn away 1. 20% Comprehension: Summarize the text in about 120 words. th Count the words in this task. Mark every 50 word. You are allowed to write up to 10% more or less than the number of words given in the task. Formal sehr gute Leistung - Summary: − references (if mentioned) such as author, title, date, publication medium − generalizing references as to data such as percentages, experts within the text as far as possible − examples should be generalized as far as possible Formal ausreichende Leistung - Summary (Passmark = 5P): − references such as author and title − examples are partly generalized Inhaltlich sehr gute Leistung: − − − − − − − Declan and his uncle Matthew climb up the mountains on a hunting trip out of the forest zone, they take a rest they look for game and spot deer Declan hesitates to shoot a buck and the animal disappears he feels bad about the incident but his uncle smiles on their way back they do not see any more deer later when taking a rest Declan’s uncle comments on the war in Northern Ireland and about senseless killing Inhaltlich ausreichende Leistung - Summary (Passmark = 5P): Die Aufgabe ist teilweise gelöst. Nur für die Lehrkraft Seite 10 von 13
10

Zur nächsten Seite