CO2-Bilanzen (carbon footprint) der letzten zehn Kalenderjahre

Anfrage an:
Generaldirektion Humanressourcen und Sicherheit
Projekt:
CO2-Bilanzen (carbon footprint) der letzten zehn Kalenderjahre
Verwendete Gesetze:
Status dieser Anfrage:
Anfrage erfolgreich
Zusammenfassung der Anfrage

Die CO2-Bilanzen (carbon footprint) Ihrer Behörde in den letzten zehn Kalenderjahren sowie die zugrundeliegenden Berechnungsmethoden.

Bitte senden Sie Ihre Antwort, wenn möglich, in einem maschinenlesbaren Format.


Korrespondenz

Von
<< Anfragesteller/in >>
Betreff
CO2-Bilanzen (carbon footprint) der letzten zehn Kalenderjahre [#134726]
Datum
26. April 2019 20:03
An
Generaldirektion Humanressourcen und Sicherheit
Status
Warte auf Antwort — E-Mail wurde erfolgreich versendet.

Antrag nach EU-Verordnungen 1049/2001 sowie 1367/2006 Sehr geehrteAntragsteller/in auf Basis der Verordnungen 1049/2001 sowie 1367/2006 bitte ich Sie um Übersendung von Dokumenten, die folgende Informationen enthalten:
Die CO2-Bilanzen (carbon footprint) Ihrer Behörde in den letzten zehn Kalenderjahren sowie die zugrundeliegenden Berechnungsmethoden. Bitte senden Sie Ihre Antwort, wenn möglich, in einem maschinenlesbaren Format.
Ich möchte Sie um eine Empfangsbestätigung bitten und danke Ihnen für Ihre Mühe! Mit freundlichen Grüßen << Adresse entfernt >> <<E-Mail-Adresse>> Postanschrift << Adresse entfernt >> << Adresse entfernt >> << Adresse entfernt >> << Adresse entfernt >> << Adresse entfernt >>
Mit freundlichen Grüßen << Anfragesteller/in >>
Von
Generaldirektion Humanressourcen und Sicherheit
Betreff
Ares(2019)3253518 - CO2-Bilanzen (carbon footprint) der letzten zehn Kalenderjahre [#134726]
Datum
17. Mai 2019 13:11
Status
Anfrage abgeschlossen
Anhänge

[Ares(2019)3253518 - CO2-Bilanzen (carbon footprint) der letzten zehn Kalenderjahre [#134726]](https://webgate.ec.testa.eu/Ares/ext/documentInfoDetails.do?documentId=080166e5c424ba3d) * Sent by SANCHEZ MARTINEZ Celso (HR) <<Name und E-Mail-Adresse>>. All responses have to be sent to this email address. Envoyé par SANCHEZ MARTINEZ Celso (HR) <<Name und E-Mail-Adresse>>. Toutes les réponses doivent être effectuées à cette adresse électronique. * Dear Mr  You will find all the information we publish in the environmental statement we publish under the link: [http://ec.europa.eu/environment/emas/pd… . (The environmental statement 2019, containing the results for 2018, will be verified in June 2019 by accredited verifiers and will most probably be on line about October 2019.) This link maybe also be of interest: [http://ec.europa.eu/environment/emas/em… . The Commission started in 2001 implementing EMAS as a pilot phase and since 2010 expanded that implementation to all its major sites. The scope of the EMAS implementation and registration evolved since the beginning and in 2014 we succeeded to have for the first time the information for all the major EC sites around Europe. In the meantime the scope of calculation evolved also and in 2019 (data 2018) we launched a reporting phase on new scope 3 aspects (IT, waste, buildings,..). To have a better idea about the evolution since 2005, see annex A of the statement where we report since 2005, the date of the first EMAS registration in Brussels. The manner the environmental statement content is made and data is processed is explained in the EMAS-PRO-003 and its annex. Please find a copy here attached.  We extracted from that lasts verified environmental statement the corporate information addressing CO2 emissions (for individual sites – see annexes to the statement):* **Reporting on Greenhouse gases emitted owing to its direct or indirect activities is an important part of establishing an organisation's carbon footprint. Emissions are typically defined under different "scopes"*[[1]](#_ftn1)*:*·         *Scope I: "Direct" emissions typically arising from own fuels combustion (e.g. boilers, furnaces), owned transport (Commission owned or operated vehicles), process emissions and fugitive emissions (refrigeration and air conditioning leaks);*·         *Scope II: "Indirect" emissions from energy consumed but produced by others (purchased electricity, heat, and steam cooling); and*·         *Scope III: Other "indirect" emissions including, transport related activities (commuting and business travel, distribution), waste disposal (waste, recycling), leased assets franchising and outsourcing, purchased goods and services, purchased materials and fuels (e.g. extraction, processing and production).**Although strictly belonging to scope 3, emissions from leased buildings and vehicles are included for operational purposes under Scope 1 as they are under direct the Commission's direct management control. The table below shows the elements reported for each EMAS site:***Table 2.4:  Contributions to the Commission's Carbon Footprint by site (2017)****Scope****Description****Brussels****Lux'burg****JRC Petten ****JRC Geel ****JRC Seville ****JRC Karlsruhe ****JRC Ispra ****Grange**1Fuel for buildings: mains gasü      ü      ü      ü      ü      ü      ü      NA1Fuel for buildings: tanked gasNANANANANANANAü      1Fuel for buildings: dieselü      ü      ü      ü      ü      ü      ü      ü      1Fuel for Commission vehicle fleetü      ü      ü      NRü      ü      ü      ü      1Refrigerant leaks (tCO2 equivalent)ü      ü      ü      ü      NRü      ü      NR2External electricity supplyü      ü      ü      ü      ü      ü      ü      ü      2District heatingNAü      NAü      NAü      NANA3Business travel: airü      ü      ü      ü      ü      ü      ü      ü      3Business travel: air radiative forcing )ü      ü      ü      ü      ü      ü      ü      ü      3Business travel: railü      ü      ü      ü      ü      ü      ü      ü      3Business travel: hire carü      ü      ü      ü      ü      ü      ü      ü      3Business travel: private car (1)ü      ü      ü      ü      ü      ü      ü      ü      3Business travel: air taxi (2)ü      NANANANANANANA3Staff Commuting (3)ü      NRNRü      ü      ü      ü      ü      3Fixed assets--------3Purchased goods and services--------3Waste--------*Notes: NA Not applicable; NR Not recorded; (1) fixed proportion of hire car mileage; (2) attributed to Brussels as this is due to Commissioner's travel; (3) Data estimated using the two yearly staff mobility survey undertaken for Brussels and from site surveys at other locations.****A working group of the inter-institutional environment group (GIME) chaired by the Commission adopted on 7th November 2017 a common methodology for calculating carbon emissions in response to the European Court of Auditor (ECA) 2014 special report on the subject. The reporting adopted by the Commission is consistent with the draft methodology and is extensive for Scope I and II emissions, while including as a priority both business travel and commuting under Scope III. ****Figure 2.11 shows the estimated carbon emissions for the Commission using data provided under the categories listed above. The two largest contributors are buildings energy consumption (fuel consumption (scope 1), and both electricity and district heating) (Scope 2) and business travel (Scope III).**Emissions generated by staff commuting are also significant. Before 2016 these were reported only for Brussels, but in 2016 JRCs Geel, Karlsruhe, Seville and Ispra also reported, along with Grange. For the first time the data includes equivalent CO2 emissions from air travel.* **Figure 2.11: CO2 or equivalent emissions generated by the Commission 2014 to 2017 (tonnes)************Table 2.5:  Per capita CO2 equivalent (CO2e) emissions in 2015 to 2017 by scope (tonnes)***********Per capita emissions are evaluated from the above totals for the three most recent, and complete years as presented in Table 2.5.****Scope 3 emissions comprising missions and commuting represent the greatest portion of the carbon footprint, with emissions from air travel roughly equivalent to those for buildings energy consumption. There are currently no EMAS Commission level medium term objectives for reducing emissions from air travel or commuting although there are actions to reduce them. **Overall calculated emissions reduced very slightly in 2017. *  We remain at your disposal for any clarification you may need.  Sincerely yours. [Celso SANCHEZ MARTINEZ]()Deputy Head of Unit****EMAS Management Representative****** **[]()**********Commission européenne******DG HR: Ressources humaines et Sécurité****D2- Environnement & hygiène au travail****MO34 01/78****B-1049 Bruxelles/Belgique****+32 2 296 51 <<E-Mail-Adresse>> [[1]](#_ftnref1) http://www.ghgprotocol.org/calculation-…
Von
Generaldirektion Humanressourcen und Sicherheit
Betreff
Ares(2019)3364391 - Ihre Anträge auf Zugang zu Informationen
Datum
22. Mai 2019 19:50
Anhänge
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[Ares(2019)3364391 - Ihre Anträge auf Zugang zu Informationen](https://webgate.ec.testa.eu/Ares/ext/documentInfoDetails.do?documentId=080166e5c448e06a) * Sent by ve_sg.accessdoc (SG) <<Name und E-Mail-Adresse>>. All responses have to be sent to this email address. Envoyé par ve_sg.accessdoc (SG) <<Name und E-Mail-Adresse>>. Toutes les réponses doivent être effectuées à cette adresse électronique. * Sehr geehrteAntragsteller/in Wir haben Ihre an die Dienststellen der Europäischen Kommission gerichteten Schreiben vom 26/04/2019 erhalten, in dem Sie um Informationen über „Auswirkungen des Brexit“, „CO2-Bilanzen (carbon footprint) der lettzten zehn Kalenderjahre“ und „ Open-Source Anwendungen und Betriebssysteme “ bitten. Ihre Anträge werden als Auskunftsersuchen gemäß dem Kodex für gute Verwaltungspraxis bearbeitet. Die folgenden Generaldirektionen beantworten Ihre Auskunftsverlangen im Namen der Europäischen Kommission: * Generalsekretariat, Brexit-Vorbereitungsgruppe (SG): „Auswirkungen des Brexits“. * Generaldirektion Informatik (GD DIGIT): „Open-Source Anwendungen und Betriebssysteme“ In Bezug auf „CO2-Bilanzen (CO2-Fußabdruck) der letzten zehn Kalenderjahre“ hat die Generaldirektion Humanressourcen und Sicherheit (GD HR) am 17/05/2019 gemäß dem Kodex für gute Verwaltungspraxis geantwortet. Mit freundlichen Grüßen
Von
Generaldirektion Humanressourcen und Sicherheit
Betreff
Ares(2019)3364391 - Ihre Anträge auf Zugang zu Informationen
Datum
22. Mai 2019 19:50
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Ares(2019)3364391 - Ihre Anträge auf Zugang zu Informationen
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22. Mai 2019 19:50
Status
Anfrage abgeschlossen
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