🇪🇺 Sie wollen mehr Transparenz in der EU? Entdecken Sie unsere EU-Recherchen!

Gestohlene Wertgegenstände

- Wieviele Notebooks und Handys von MEPs und deren Mitarbeiter*innen sind in den Jahren 2019 und 2020 jeweils durch Verlust und Diebstahl abhandengekommen? (Bitte in Verlust/Diebstahl aufschlüsseln)
- Welche Daten waren zum Zeitpunkt des Verlustes/Diebstahles auf den Notebooks gespeichert?
- Waren unter den auf Notebooks gespeicherten Daten auch personenbezogene Daten?
- Wie viele sonstige Wertgegenstände wurden in den Jahren 2019 und 2020 als gestohlen gemeldet?

Mit einer Antwort in englischer Sprache erkläre ich mich ausdrücklich einverstanden.

Anfrage abgelehnt

  • Datum
    30. Juni 2020
  • Frist
    21. Juli 2020
  • 6 Follower:innen
<< Anfragesteller:in >>
Antrag nach EU-Verordnungen 1049/2001 sowie 1367/2006 Sehr geehrteAntragsteller/in auf Basis der Verordnungen 104…
An Europäisches Parlament Details
Von
<< Anfragesteller:in >>
Betreff
Gestohlene Wertgegenstände [#191813]
Datum
30. Juni 2020 18:11
An
Europäisches Parlament
Status
Warte auf Antwort — E-Mail wurde erfolgreich versendet.
Antrag nach EU-Verordnungen 1049/2001 sowie 1367/2006 Sehr geehrteAntragsteller/in auf Basis der Verordnungen 1049/2001 sowie 1367/2006 bitte ich Sie um Übersendung von Dokumenten, die folgende Informationen enthalten:
- Wieviele Notebooks und Handys von MEPs und deren Mitarbeiter*innen sind in den Jahren 2019 und 2020 jeweils durch Verlust und Diebstahl abhandengekommen? (Bitte in Verlust/Diebstahl aufschlüsseln) - Welche Daten waren zum Zeitpunkt des Verlustes/Diebstahles auf den Notebooks gespeichert? - Waren unter den auf Notebooks gespeicherten Daten auch personenbezogene Daten? - Wie viele sonstige Wertgegenstände wurden in den Jahren 2019 und 2020 als gestohlen gemeldet? Mit einer Antwort in englischer Sprache erkläre ich mich ausdrücklich einverstanden.
Ich weise ausdrücklich darauf hin, dass ich eine Antwort per E-Mail an diese Adresse und nicht über ein Webportal wünsche. Ich möchte Sie um eine Empfangsbestätigung bitten und danke Ihnen für Ihre Mühe! Mit freundlichen Grüßen Antragsteller/in Antragsteller/in Anfragenr: 191813 Antwort an: <<E-Mail-Adresse>> Laden Sie große Dateien zu dieser Anfrage hier hoch: https://fragdenstaat.de/a/191813/ Postanschrift Antragsteller/in Antragsteller/in << Adresse entfernt >> << Adresse entfernt >>
Mit freundlichen Grüßen << Anfragesteller:in >>
Europäisches Parlament
A(2020)7196 - ack. receipt Sehr geehrteAntragsteller/in Ihre Nachricht ist beim Europäischen Parlament eingegang…
Von
Europäisches Parlament
Betreff
A(2020)7196 - ack. receipt
Datum
1. Juli 2020 11:01
Status
Warte auf Antwort
image001.png
8,8 KB


Sehr geehrteAntragsteller/in Ihre Nachricht ist beim Europäischen Parlament eingegangen und wurde am 01.07.2020 mit dem Zeichen A(2020)7196 registriert. Anträge auf Zugang der Öffentlichkeit zu Dokumenten werden gemäß der Verordnung (EG) Nr. 1049/2001 vom 30. Mai 2001 über den Zugang der Öffentlichkeit zu Dokumenten des Europäischen Parlaments, des Rates und der Kommission bearbeitet. Im Einklang mit der genannten Verordnung wird Ihr Antrag innerhalb von 15 Arbeitstagen ab der Registrierung Ihrer Anfrage bearbeitet. Ihre personenbezogenen Angaben werden in Übereinstimmung mit der Verordnung (EU)2018/1725 vom 23. Oktober 2018 zum Schutz natürlicher Personen bei der Verarbeitung personenbezogener Daten durch die Organe und Einrichtungen der Gemeinschaft und zum freien Datenverkehr verarbeitet. Bei Zweifeln bezüglich Ihrer Identität behält sich das Europäische Parlament das Recht vor, um die Übermittlung weiterer Angaben zu ersuchen. Es wird darauf hingewiesen, dass Sie Ihren Antrag über die Website FragDenStaat.de eingereicht haben, eine private Website, die nicht offiziell mit dem Europäischen Parlament verbunden ist. Daher kann das Europäische Parlament nicht für technische Probleme oder Probleme, die mit der Nutzung dieses Systems zusammenhängen, verantwortlich gemacht werden. Mit freundlichen Grüßen
<< Anfragesteller:in >>
AW: A(2020)7196 - ack. receipt [#191813] Sehr geehrteAntragsteller/in meine Informationsfreiheitsanfrage „Gestohl…
An Europäisches Parlament Details
Von
<< Anfragesteller:in >>
Betreff
AW: A(2020)7196 - ack. receipt [#191813]
Datum
22. Juli 2020 10:06
An
Europäisches Parlament
Status
E-Mail wurde erfolgreich versendet.
Sehr geehrteAntragsteller/in meine Informationsfreiheitsanfrage „Gestohlene Wertgegenstände“ vom 30.06.2020 (#191813) wurde von Ihnen nicht in der gesetzlich vorgeschriebenen Zeit beantwortet. Sie haben die Frist mittlerweile um 1 Tag überschritten. Bitte informieren Sie mich über den Stand meiner Anfrage. Mit freundlichen Grüßen Antragsteller/in Antragsteller/in Anfragenr: 191813 Antwort an: <<E-Mail-Adresse>> Laden Sie große Dateien zu dieser Anfrage hier hoch: https://fragdenstaat.de/a/191813/ Postanschrift Antragsteller/in Antragsteller/in << Adresse entfernt >> << Adresse entfernt >>

Ein Zeichen für Informationsfreiheit setzen

FragDenStaat ist ein gemeinnütziges Projekt und durch Spenden finanziert. Nur mit Ihrer Unterstützung können wir die Plattform zur Verfügung stellen und für unsere Nutzer:innen weiterentwickeln. Setzen Sie sich mit uns für Informationsfreiheit ein!

Jetzt spenden!

Europäisches Parlament
Your application for public access to documents Dear [geschwärzt], On 1 July 2020, the European Parliament regist…
Von
Europäisches Parlament
Via
Briefpost
Betreff
Your application for public access to documents
Datum
24. Juli 2020
Status
Anfrage abgeschlossen
geschwärzt
2,0 MB
Dear [geschwärzt], On 1 July 2020, the European Parliament registered your application seeking public access to documents containing information on the number of notebooks and mobile phones of Members of the European Parliament (MEPs) and their employees that have been lost or stolen during the years 2019 and 2020, broken down by loss/theft. You request as well information about what data was stored on the notebooks at the time of the loss/theft and whether there was any personal data among the data stored on notebooks. Finally, you also request information on how many other valuables were reported as stolen in 2019 and 2020. Preliminary remarks The scope of Regulation (EC) No 1049/2001 laying down the terms and the conditions for public access to the documents of the European Union institutions’, as defined in its Article 2(3), extends only to documents held by an institution, that is to say documents drawn up or received by the institution and in its possession, and it does not cover the broader concept of information. In addition, the Court of Justice of the European Union? also stated that the right of access to documents held by the institutions within the meaning of Article 2(3) of Regulation (EC) No 1049/2001 applies only to existing documents in the possession of the institution concerned. Therefore, an application for access to documents that would require the institution to create a new document, even if that document were based on information already appearing in existing documents held by it, does not fall within the scope of Regulation (EC) No 1049/2001. This conclusion is implicitly confirmed by Article 10(3) of Regulation (EC) No 1049/2001, stating that documents to which access is granted have to be stippiied in an existing version and format. Assessment of your application Parliament has identified an administrative working document of the relevant Diractorate-General, kept for internal investigation purposes, which falls partially within the scope of your application. The document contains some of the information requested in your application but mainly personal data of the victims, the location and a brief description of the items concerned, covering the years 2019 and 2020. Parliament assessed your application in the light of Regulation (EC) Na 1049/2001 and Regulation (EU) 2018/1725 on the processing of personal data*, and after examination of the identified document, Parliament has determined that public access cannot be granted since such document is covered by the exceptions relating to the protection of Parliament investigations and the protection of the privacy and the integrity of the individuals concerned. - The exception relating to the protection of Parliament investigations (third indent of Article 4(2) of Regulation (EC) No 1049/2001) This provision reads as follows: “[t]he institutions shall refuse access to a document where disclosure would undermine the protection of: […] the purpose of inspections, investigations and audits, unless there is an overriding public interest in disclosure.” Moreover, the General Court® states that the third indent of Article 4(2) of Regulation (EC) No 1049/2001 applies only if disclosure of the document in question may endanger the completion of investigations and that various acts of investigation may remain covered by the exception as long as the investigations continue. Parliament is indeed carrying out ongoing investigations on the incidents specified in the identified document. The identified document is .an internal working document. only for the eyes of the investigators which is used as an important tool for the conduct of the investigations. !t allows the investigators to have an overall view of the incidents that took place during the covered period as well as to look for patterns and modus operandi (MO) that may help to discern the authors of the incidents or at least to prevent future similar incidents. The disclosure of such document would indeed undermine the protection of the purpose of the investigations, which is not only to identify the authors of the incidents that took place but also to prevent future ones by putting in place effective measures. If the document were to be publicly disclosed, the patterns and MOs that may be identified by the investigators in order to put in place future measures could also be identified by third parties in order to precisely change such patterns in order to circumvent the security efforts carried out by Parliament. As regards the existence of an overriding public interest, within the meaning of the third indent of Article 4(2) of Regulation (EC) No 1049/2001, in the disclosure of the document at stake, Parliament notes that you have not cited any and that, at present, there is no evidence of the existence of such a public interest in disclosure that would outweigh the need for the protection of Parliament investigations. Therefore, Parliament concludes that public access to the identified document cannot be granted since it is covered by the exception of the third indent of Article 4(2) of Regulation (EC) No 1049/2001. - The exception relating to the protection of the privacy and the integrity of the individuals concerned (point (b) of 4(1) of Regulation (EC) No 1049/2001) This article provides that: “[t]he institutions shall refuse access !o a document where disclosure would undermine the protection of the privacy and the integrity of the individual, in particular in accordance with Community legislation regarding the protection of personal data” The identified document contains personal data of several persons. When processing an application filed under Regulation (EC) No 1049/2001 for public access to documents that contain personal data, Parliament also has to apply the European legislation in force regarding the protection of such data, in the present case Regulation (EU) 2018/1725. Point b) of Article 9(1} of Regulation (EU) 2018/1725 provides that personal data shall only be transmitted to recipients established in the Union other than EU institutions and bodies if “the recipient establishes that it is necessary to have the data transmitted for a specific purpose in the public interest and the controller, where there is any reason to assume that the data subject's legitimate interests might be prejudiced, establishes that it is proportionate to transmit the personal data for that specific purpose after having demonstrably weighed the various competing interests”. Parliament notes that you do not mention in your application any specific purpose in the public interest that demonstrates the necessity of transmitting to you the data contained in the document at stake. Thus. Parliament is of the opinion that you have not justified the necessity for transmission of the personal data pursuant to point b) of Article 9(1) of Regulation (EU) 2018/1725. In addition, the identified document contains details, other than personal data, of the victims Indeed, the description of the items concerned by the incidents shows details that are private to the victims. The protection of the privacy of the individuals concerned is enshrined in the exception of the point (b) of Article 4(1) of Regulation (EC) No 1049/2001. Therefore, Parliament concludes that public access to the identified document cannot be granted since it is covered by the exception of point b) of Article 4(1) of Regulation (EC) No 1049/2001. Finally, Parliament has considered the possibility of granting partial access to the identified document, in accordance with Article 4(6) of Regulation (EC) No 1049/2001 However, it has concluded that deletion of the relevant information in order to grant partial access would not provide you with the information that you are seeking in your application. Conclusion Considering all the above reasons, Parliament refuses public access to the identified document on the grounds of the protection of Parliament investigations (third indent of Article 4(2) of Regulation (EC) No 1049/2001) and the protection of the privacy and the integrity of the individuals concerned (point (b) of Article 4(1) of Regulation (EC) No 1049/2001). Your attention is drawn to the fact that, pursuant to Article 7(2) of Regulation (EC) No 1049/2001, you are entitled to submit, within 15 working days of receipt of this letter, a confirmatory application with a reasoned request for the European Parliaments position to be reconsidered. Yours sincerely, [geschwärzt]