anlage13-vermerk_us-anklage
Dieses Dokument ist Teil der Anfrage „Julian Assange“
Ver ED Washington, 27.02.2020 Vermerk - Die Anklage von Julian Assange in den Vereinigten Staaten von Amerika - Am vergangenen Montag hat der Prozess von Julian Assange über dessen Auslieferung an die Vereinigten Staaten von Amerika in London begonnen. Die Vereinigten Staaten werfen dem WikiLeaks-Gründer im Wesentlichen die rechtswidrige Erlangung und Veröffentlichung geheimer Dokumente betreffend die nationale Verteidigung vor. Assange soll in diesem Zusammenhang mit der US-amerikanischen Geheimdienstanalystin Chelsea Manning, vormals Bradley Manning, zusammengearbeitet haben. Bereits im Mai 2019 wurde die Anklageschrift veröffentlicht, auf deren Basis Julian Assange in den Vereinigten Staaten verurteilt werden soll. Sie enthält 18 Anklagepunkte, die auf 7 Straftatbeständen fußen. Die Summe der Anklagepunkte ergibt sich aus der Unterscheidung nach der Art der erlangten und veröffentlichten Dokumente. l. Die Anklagepunkte im Einzelnen Im Folgenden sollen die jeweiligen Anklagepunkte kurz skizziert werden. 1. Verschwörung zur Erlangung, Entgegennahme und Weitergabe von Informationen der nationalen Verteidigung Im Rahmen des ersten Anklagepunktes wird Assange vorgeworfen gem. Title 18 U.S.C. 8 793 (g) wissentlich rechtswidrig mit anderen zur Begehung von Straftaten konspiriert zu haben. Bei den hierbei angeführten Straftaten handelt es sich um jene, die in den Anklagepunkten 2 bis 17 enthalten sind. Insofern wird auf die nachfolgenden Ausführungen verwiesen. 2. Unbefugtes Einholen von Informationen zur nationalen Verteidigung Die Anklagepunkte 2 bis 4 basieren auf der Norm des Title 18 U.S.C. 8 793 (b) und 8 2. Assange wird vorgeworfen rechtswidrig an geheime Dokumente gelangt zu sein bzw. Chelsea Manning dazu veranlasst zu haben, geheime Dokumente zu beschaffen, um in den Besitz von Informationen zu kommen, die die nationale Verteidigung betreffen. Dabei wird Assange zusätzlich angelastet, er habe mit den Informationen den Vereinigten Staaten Schaden zufügen oder anderen Nationen einen Vorteil verschaffen wollen. Bei den in Rede stehenden Dokumenten soll es sich um geheime Einschätzungen zu Häftlingen in Guantanamo Bay (Anklagepunkt 2), Rules of Engagement’ im Irak (Anklagepunkt 3) und Drahtberichte des US-Außenministeriums (Anklagepunkt 4) gehandelt haben. ' Rules of Engagement sind einsatzbezogene Regeln für Streitkräfte, die die Anwendung von militärischer Gewalt bei einer Militäroperation betreffen.
3. Unbefugtes Einholen und Entgegennahme von Informationen der nationalen Verteidigung In den darauffolgenden Anklagepunkten, bis einschließlich des 8. Anklagepunktes, wird Julian Assange das Einholen und die Entgegennahme von Dokumenten, die die nationale Verteidigung betreffen, vorgeworfen und ihm unterstellt, dass er gewusst habe, dass diese von Personen beschafft würden, die den gesetzlichen Vorschriften zuwider handelten. Hierbei geht es ebenfalls um geheime Dokumente betreffend die Einschätzungen zu Häftlingen in Guantanamo Bay (Anklagepunkt 6), die Rules of Engagement im Irak (Anklagepunkt 7) sowie Drahtberichte des US-Außenministeriums (Anklagepunkt 8). Hinsichtlich Informationen, die sich auf dem Secret Internet Protocol Network befunden ° haben sollen, wird Assange zudem der Versuch einer Straftat vorgeworfen (Anklagepunkt SD Die Strafbarkeit folgt in diesen Fällen aus Title 18 U.S.C. 8 793 (c) und 8 2. 4. Unbefugte Weitergabe von Informationen der nationalen Verteidigung infolge rechtmäßigen Zugriffs In den Anklagepunkten 9 bis einschließlich 11 geht es um den Vorwurf Assange habe Chelsea Manning in Bezug auf geheime Unterlagen, die die nationale Verteidigung betreffen und auf welche sie rechtmäßig Zugriff gehabt habe, dazu veranlasst, diese an ihn zu übermitteln, obwohl er nicht zur Entgegennahme solcher Dokumente befugt gewesen sei. Auch bei dieser Straftat, die Assange zur Last gelegt wird und in Title 18 U.S.C. & 793 (d) und $ 2 normiert ist, wird nach der Art der Dokumente unterschieden. Anklagepunkt 9 hat die Weiterleitung der Einschätzungen zu Häftlingen in Guantanamo Bay zum Gegenstand, Anklagepunkt 10 Drahtberichte des US-Außenministeriums und Anklagepunkt 11 die Rules of Engagement im Irak. 5. Unbefugte Weitergabe von Informationen der nationalen Verteidigung infolge unrechtmäßigen Zugriffs Die soeben beschriebenen drei Anklagepunkte sowie die weiteren drei Anklagepunkte (12 bis 14) unterscheiden sich lediglich dadurch, dass eine Straftat von Assange auch im Hinblick auf die Dokumente angenommen wird, auf welche Chelsea Manning keinen rechtmäßigen Zugriff hatte. Im Übrigen ist das vorgeworfene Verhalten identisch. Die rechtliche Grundlage für eine Bestrafung ist indes Title 18 U.S.C. 8 793 (e) und 8 2. 6 Unbefugte Veröffentlichung von Informationen der nationalen Verteidigung Im Rahmen der Anklagepunkte 15, 16 und 17 wird Assange der unbefugte Besitz von geheimen Dokumenten, welche die nationale Verteidigung betreffen, sowie deren Weitergabe an unbefugte Dritte vorgeworfen. Es soll sich dabei insbesondere um Dokumente über den Afghanistan-Krieg (Anklagepunkt 15), den Irak-Krieg (Anklagepunkt 16) und Drahtberichte des US-Außenministeriums (Anklagepunkt 17) gehandelt haben, welche Namen von Informanten der Vereinigten Staaten und ihrer Verbündeten beinhalteten und der Allgemeinheit durch Veröffentlichung im Internet zugänglich gemacht worden sein sollen. Diesen Vorwurf stellt Title 18 U.S.C. 8 793 (e) unter Strafe.
T. Verschwörung zum Eindringen in Computer Mit dem letzten Anklagepunkt soll schließlich bestraft werden, dass Assange unbefugt auf Computer zugegriffen haben soll, um an geheime Informationen zu gelangen, die aus Gründen der nationalen Verteidigung und der Auslandsbeziehungen vor der unbefugten Weitergabe geschützt sind, weil deren Erhalt den Vereinigten Staaten mitunter Schaden zufügen könne. Assange habe diese Informationen zudem an unbefugte Dritte weitergegeben. Darüber hinaus habe sich Assange Zugang zu Computern verschafft, um an Informationen eines Ministeriums oder einer Behörde der Vereinigten Staaten zu gelangen und damit andere Straftaten zu fördern. Dieser Anklagevorwurf basiert auf der Behauptung der Anklageverfasser, Assange habe sich gegenüber Manning bereit erklärt den Passwortschutz der Computer des US- Verteidigungsministeriums zu überwinden. Die vorgeworfenen Straftaten basieren auf Title 18 U.S.C. 88 371, 1030. ll. Strafandrohung Wie eingangs erwähnt werden Julian Assange damit insgesamt 18 Verstöße gegen das Gesetz zur Last gelegt. Anders als das deutsche Strafrecht, kennt das US-amerikanische Strafrecht keine Unterscheidung von Tateinheit und Tatmehrheit. Vielmehr gilt das sog. Additionsprinzip, nach dem im Falle mehrerer Verstöße alle Einzelstrafen addiert werden. Die Taten, die in den Anklagepunkten 1-17 beschrieben sind, unterliegen jeweils einer Strafandrohung von maximal 10 Jahren Freiheitsstrafe. Die im letzten Anklagepunkt beschriebene Tat kann lediglich mit maximal 5 Jahren Freiheitsstrafe bestraft werden. Insofern droht Julian Assange eine Maximalstrafe von 175 Jahren Freiheitsstrafe.
Annex: Gesetzliche Grundlagen Title 18 U.S.C. $ 2. Principals (a) Whoever commits an offense against the United States or aids, abets, counsels, commands, induces or procures its commission, is punishable as a principal. (b) Whoever willfully causes an act to be done which if directly performed by him or another would be an offense against the United States, is punishable as a principal. (e) (b) (e) Title 18 U.S.C. 8 793. Gathering, transmitting or losing defense information Whoever, for the purpose of obtaining information respecting the national defense with intent or reason to believe that the information is to be used to the injury of the United States, or to the advantage of any foreign nation, goes upon, enters, flies over, or otherwise obtains information concerning any vessel, aircraft, work of defense, navy yard, naval station, submarine base, fueling station, fort, battery, torpedo station, dockyard, canal, railroad, arsenal, camp, factory, mine, telegraph, telephone, wireless, or signal station, building, office, research laboratory or station or other place connected with the national defense owned or constructed, or in progress of construction by the United States or under the control of the United States, or of any of its officers, departments, or agencies, or within the exclusive jurisdiction of the United States, or any place in which any vessel, aircraft, arms, munitions, or other materials or instruments for use in time of war are being made, prepared, repaired, stored, or are the subject of research or development, under any contract or agreement with the United States, or any department or agency thereof, or with any person on behalf of the United States, or otherwise on behalf of the United States, or any prohibited place so designated by the President by proclamation in time of war or in case of national emergency in which anything for the use of the Army, Navy, or Air Force is being prepared or constructed or stored, information as to which prohibited place the President has determined would be prejudicial to the national defense; or Whoever, for the purpose aforesaid, and with like intent or reason to believe, copies, takes, makes, or obtains, or attempts to copy, take, make, or obtain, any sketch, photograph, photographic negative, blueprint, plan, map, model, instrument, appliance, document, writing, or note of anything connected with the national defense; or Whoever, for the purpose aforesaid, receives or obtains or agrees or attempts to receive or obtain from any person, or from any source whatever, any document, writing, code book, signal book, sketch, photograph, photographic negative, blueprint, plan, map, model, instrument, appliance, or note, of anything connected with the national defense, knowing or having reason to believe, at the time he receives or obtains, or agrees or attempts to receive or obtain it, that it has been or will be obtained, taken, made, or disposed of by any person contrary to the provisions of this chapter; or
a || (d) (e) M (9) Whoever, lawfully having possession of, access to, control over, or being entrusted with any document, writing, code book, signal book, sketch, photograph, photographic negative, blueprint, plan, map, model, instrument, appliance, or note relating to the - national defense, or information relating to the national defense which information the possessor has reason to believe could be used to the injury of the United States or to the advantage of any foreign nation, willfully communicates, delivers, transmits or causes to be communicated, delivered, or transmitted or attempts to communicate, deliver, transmit or cause to be communicated, delivered or transmitted the same to any person not entitled to receive it, or willfully retains the same and fails to deliver it on demand to the officer or employee of the United States entitled to receive it; or Whoever having unauthorized possession of, access to, or control over any document, writing, code book, signal book, sketch, photograph, photographic negative, blueprint, plan, map, model, instrument, appliance, or note relating to the national defense, or information relating to the national defense which information the possessor has reason to believe could be used to the injury of the United States or to the advantage of any foreign nation, willfully communicates, delivers, transmits or causes to be communicated, delivered, or transmitted, or attempts to communicate, deliver, transmit or cause to be communicated, delivered, or transmitted the same to any person not entitled to receive it, or willfully retains the same and fails to deliver it to the officer or employee of the United States entitled to receive it; or Whoever, being entrusted with or having lawful possession or control of any document, writing, code book, signal book, sketch, photograph, photographic negative, blueprint, plan, map, model, instrument, appliance, note, or information, relating to the national defense, (1) through gross negligence permits the same to be removed from its proper place of custody or delivered to anyone in violation of his trust, or to be lost, stolen, abstracted, or destroyed, or (2) having knowledge that the same has been illegally removed from its proper place of custody or delivered to anyone in violation of its trust, or lost, or stolen, abstracted, or destroyed, and fails to make prompt report of such loss, theft, abstraction, or destruction to his superior officer- Shall be fined under this title or imprisoned not more than ten years, or both. If two or more persons conspire to violate any of the foregoing provisions of this section, and one or more of such persons do any act to effect the object of the conspiracy, each of the parties to such conspiracy shall be subject to the punishment provided for the offense which is the object of such conspiracy. Shall be fined under this title or imprisoned not more than ten years, or both. Er
Title 18 U.S.C. $ 371. Conspiracy to commit offense or to defraud United States If two or more persons conspire either to commit any offense against the United States, or to defraud the United States, or any agency thereof in any manner or for any purpose, and one or more of such persons do any act to effect the object ofthe conspiracy, each shall be fined under this title or imprisoned not more than five years, or both. If, however, the offense, the commission of which is the object of the conspiracy, is a misdemeanor only, the punishment for such conspiracy shall not exceed the maximum punishment provided for such misdemeanor. Title 18 U.S.C. &1030. Fraud and related activity in connection with computers (a) \Whoever- (1) having knowingly accessed a computer without authorization or exceeding authorized access, and by means of such conduct having obtained information that has been determined by the United States Government pursuant to an Executive order or statute to require protection against unauthorized disclosure for reasons of national defense or foreign relations, or any restricted data, as defined in paragraph y. of section 11 of the Atomic Energy Act of 1954, with reason to believe that such information so obtained could be used to the injury of the United States, or to the advantage of any foreign nation willfully communicates, delivers, transmits, or causes to be communicated, delivered, or transmitted, or attempts to communicate, deliver, transmit or cause to be communicated, delivered, or transmitted the same to any person not entitled to receive it, or willfully retains the same and fails to deliver it to the officer or employee of the United States entitled to receive it; (2) intentionally accesses a computer without authorization or exceeds authorized access, and thereby obtains- (A) information contained in a financial record of a financial institution, or of a card issuer as defined in section 1602(n) 1 oftitle 15, or contained in a file of a consumer reporting agency on a consumer, as such terms are defined in the Fair Credit Reporting Act (15 U.S.C. 1681 et seq.); (B) information from any department or agency of the United States; or (©) information from any protected computer; (=) (c) The punishment for an offense under subsection (a) or (b) oftthis section is- (...) (2) (..)
fe ) (B) a fine under this title or imprisonment for not more than 5 years, or both, in the case of an offense under subsection (a)(2), or an attempt to commit an offense punishable under this subparagraph, if- &.) (ii) the offense was committed in furtherance of any criminal or tortious act in violation of the Constitution or laws of the United States or of any State; or (...)