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Das RKI hat sich in seinem Beitrag zur Evidenz für den Einsatz einer Mund-Nasen-Bedeckung im öffentlichen Raum im Epidemiologischen Bulletin 19/2020 (ist diesem Schreiben beigefügt) konsistent geäußert und die Hintergründe transparent dargelegt.
Begründung:
Während der Influenzapandemie 2009 variierte international der Einsatz von Masken (Mund-Nasen-Bedeckung/Schutz) in der Bevölkerung. In den Empfehlungen der Weltgesundheitsorganisation zu nicht-pharmakologischen Schutzmaßnahmen in Vorbereitung auf eine neue Influenzapandemie war der Einsatz von Schutzmasken für eine Pandemie mit hohen Auswirkungen genannt (World Health Organization (WHO): Non-pharmaceutical public health measures for mitigating the risk and impact of epidemic and pandemic influenza. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO. 2019. Available from:
https://apps.who.int/iris/bitstream/h...).
Dies war auch Teil des Nationalen Pandemieplans in Deutschland (letzte Aktualisierung 2017; s. Teil 1, S. 29 und Teil 2, S. 76 sowie S. 86, Abschnitt 7.2.1). Im Vordergrund steht der Einsatz im Rahmen der Reduktion der Ausscheidung von Erregern über die Atemwege (source control).
Eine eindrückliche Visualisierung in Bezug auf die Wirkung zeigt die Publikation von Anfinrud et al. (Philip Anfinrud, Valentyn Stadnytskyi, Christina E. Bax, Adriaan Bax. Visualizing Speech-Generated Oral Fluid Droplets with Laser Light Scattering. N Engl J Med. 2020 Apr 15 : NEJMc2007800. Published online 2020 Apr 15. doi: 10.1056/NEJMc2007800 ).
In Bezug auf die Evidenz für einen individuellen Schutz für die Person, welche die Maske trägt, werden in einer aktuellen Metaanalyse den Ergebnissen weiterhin eine geringe Sicherheit zugeordnet (Zitat: Face mask use could result in a large reduction in risk of infection (n=2647; aOR 0·15, 95% CI 0·07 to 0·34, RD –14·3%, –15·9 to –10·7; low certainty), with stronger associations with N95 or similar respirators compared with disposable surgical masks or similar (eg, reusable 12–16-layer cotton masks; pinteraction=0·090; posterior probability >95%, low certainty). (Chu DK et al. Physical distancing, face masks, and eye protection to prevent person-to-person transmission of SARS-CoV-2 and COVID-19: a systematic review and meta-analysis. COVID-19 Systematic Urgent Review Group Effort (SURGE) study authors. Lancet. 2020 Jun 27;395(10242):1973-1987. doi: 10.1016/S0140-6736(20)31142-9. Epub 2020 Jun 1. PMID: 32497510) Wie in dem Beitrag im Epidemiologischen Bulletin (19/2020) „Mund-Nasen-Bedeckung im öffentlichen Raum als weitere Komponente zur Reduktion der Übertragungen von COVID-19, Strategie-Ergänzung zu empfohlenen Infektionsschutzmaßnahmen und Zielen (3. Update)“ ausgeführt ist ein „ …generelles Tragen einer Mund-Nasen-Bedeckung (MNB) in bestimmten Situationen im öffentlichen Raum ein weiterer Baustein, um Risikogruppen zu schützen und den Infektionsdruck und damit die Ausbreitungsgeschwindigkeit von COVID-19 in der Bevölkerung zu reduzieren.“ Der Hintergrund der Neubewertung dieser Komponente war die wachsende Evidenz, dass ein relevanter Anteil der Transmissionen innerhalb der Bevölkerung durch präsymptomatische Infektionen erfolgt, die nicht anhand von Krankheitszeichen bei der Infektionsquelle erkannt werden können.
Die Empfehlung steht dabei auch im Einklang mit den zu diesem Zeitpunkt verfügbaren internationalen Empfehlungen:
WHO (8.6.2020; Advice on the use of masks in the context of COVID-19; Interim guidance): Studies of influenza, influenza-like illness, and human coronaviruses provide evidence that the use of a medical mask can prevent the spread of infectious droplets from an infected person to someone else and potential contamination of the environment by these droplets. There is limited evidence that wearing a medical mask by healthy individuals in the households or among contacts of a sick patient, or among attendees of mass gatherings may be beneficial as a preventive measure. However, there is currently no evidence that wearing a mask (whether medical or other types) by healthy persons in the wider community setting, including universal community masking, can prevent them from infection with respiratory viruses, including COVID-19. Obgleich die WHO zu diesem Zeitpunkt zu dem Schluss kommt, dass die Evidenz zur Unterstützung für einen breiten Einsatz von Masken in der Allgemeinbevölkerung fehlt, empfiehlt sie einen Risiko-adaptierten Ansatz.
In ihren aktuellen FAQs positioniert sich die WHO inzwischen wie folgt (
https://www.who.int/emergencies/disea...
Masks should be used as part of a comprehensive strategy of measures to suppress transmission and save lives; the use of a mask alone is not sufficient to provide an adequate level of protection against COVID-19. You should also maintain a minimum physical distance of at least 1 metre from others, frequently clean your hands and avoid touching your face and mask.
Und konkret zur Mund-Nasen-Bedeckung/sog. Alltagsmasken:
Non-medical, fabric masks are being used by many people in public areas, but there has been limited evidence on their effectiveness and WHO does not recommend their widespread use among the public for control of COVID-19. However, for areas of widespread transmission, with limited capacity for implementing control measures and especially in settings where physical distancing of at least 1 metre is not possible – such as on public transport, in shops or in other confined or crowded environments – WHO advises governments to encourage the general public to use non-medical fabric masks.
ECDC (8.4.2020;
https://www.ecdc.europa.eu/en/publica...
The use of face masks in public may serve as a means of source control to reduce the spread of the infection in the community by minimising the excretion of respiratory droplets from infected individuals who have not yet developed symptoms or who remain asymptomatic.
CDC (update 28.6.2020);
https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-...
Cloth face coverings are recommended as a simple barrier to help prevent respiratory droplets from traveling into the air and onto other people when the person wearing the cloth face covering coughs, sneezes, talks, or raises their voice. This is called source control. This recommendation is based on what we know about the role respiratory droplets play in the spread of the virus that causes COVID-19, paired with emerging evidence from clinical and laboratory studies that shows cloth face coverings reduce the spray of droplets when worn over the nose and mouth.
Auch die neueren Erkenntnisse, wie die o. g. durch die WHO in Auftrag gegebene Metaanalyse von Chu et al. unterstützen das Tragen von MNS/MNB in der Öffentlichkeit als eine weitere Komponente zur Eindämmung der Ausbreitung in der Bevölkerung.
Der Umfang der Beantwortung ihrer IFG Anfrage ergibt sich vorliegend aus § 7 Abs.2 S.1 2. Alt. IFG.
Mit freundlichen Grüßen