Eng1-eA-A-SCAN.2016.pdf

Dieses Dokument ist Teil der Anfrage „Abitur-Aufgaben im Fach Biologie im Jahr 2017 in Hamburg

Diese Anfrage wurde als Teil der Kampagne „Frag sie Abi!“ gestellt.

/ 8
PDF herunterladen
A J9L Freie und Hansestadt Hamburg / Behörde für Schule und Berufsbildung Kurs-Nr. / Name Schriftliche Abiturprüfung Schuljahr 2015/2016 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau an allgemeinbildenden gymnasialen Oberstufen Haupttermin Dienstag, 26. April 2016, 09:00 Uhr Unterlagen für die Prüflinge Allgemeine Arbeitshinweise • Schreiben Sie auf alle Prüfungsunterlagen Ihren Namen und zusätzlich auf dieses Deckblatt Ihre Kursnummer. • Kennzeichnen Sie bitte Ihre Entwurfsblätter (Kladde) und Ihre Reinschrift. Fachspezifische Arbeitshinweise • Die Arbeitszeit beträgt 255 Minuten. Eine Lese- und Auswahlzeit ist in der Arbeitszeit enthalten. • Erlaubte Hilfsmittel: einsprachiges und zwei sprach i ges Wörterbuch Aufgabenauswahl • Sie erhalten zwei Aufgaben (l und II) zu unterschiedlichen Schwerpunkten. • Überprüfen Sie anhand der Seitenzahlen, ob Sie alle Unterlagen vollständig erhalten haben. • Wählen Sie eine Aufgabe aus und bearbeiten Sie diese. • Vermerken Sie auf der Reinschrift, welche Aufgabe (l oder II) Sie bearbeitet haben. Engl-eA-A-2016 Seite 1 von 8
1

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung Abitur 2016 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe t allgemeinbildende gymnasiale Oberstufen Aufgabe l Culture Wars - Tearing Apart the US? My Parents Open Carry by Alison Flood {The Guardian, Monday, 4th August, 2014) tef .M-l i^y-'. '%•? ••y V n.ri -fT-?-rrr'-?;Mf%s^®-ii=F^%E;;;wi „„:.,.. - rawi't il!lU'lli 11 i11111Ti'SS!SS%ff!%yif?wt.,;'%';'' lUJ j.J.I..U3%iiy^iij%:i V% Ir liir^v;:S% •s' 8B7 Trrll'w »•|rfTiii'.fJ^ 'l':^IAf'1^ .,-v1j"^ U..UÜM ^.^ ALlM-j i' •FPTTTT iiti'""^ -. hl; i; i '.ii ''. ''•i'.i':';-,!/'« k W, jl\,.»„.....-.—.' r-FpiriV ' ,,imM..!,<;M-;'.>.ti;i;:A ""7 /T \ HT^"'4Sää:.11!;nii'?^-./ii1 /. '" Ölitfi;:3|!^iii,'l^^;:tr^'"l'l''%!;: w^s x s?aiss??. ffqai v ^ a*'. '!Avif'{ fflii.l1 r' i .%' ^l —r ^-^ i^-i -, ^ e.K»--»s.'»»ff - . ,' . sf. an Illustration from "My Parents Open Carry" Engl-eA-A-2016 Seite 2 von 8
2

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung Abitur 2016 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe l allgemeinbildende gymnasiale Oberstufen #badparenting.'! (694 words) Engl-eA-A-2016 Seite 3 von 8
3

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung Abitur 2016 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe l allgemeinbildende gymnaslale Oberstufen Annotations: l. 6 Michigan Open Carry Founded in 2009, this Organisation tries to promote the lawful practice ofcitizens' openly carrying a gun in public. ind 1.17 2"aAmendment part ofthe US constitution that protects the right ofan individual US citizen to own and bear arms l. 22 Raw Story a progressive online news publication founded in 2004 in the US, trying to bring attention to news stories that are ignored elsewhere in the media 11. 23f The United States Concealed Carry Association an Organisation that offers insurance for financial or legal aid that might be necessary for US citizens who have used a gun (in self-defence) 1.31 gnnlaws.com pro-gun website that tries to give an overview ofthe different state gun laws in the US l. 39 moustache here: In the 1970s and 1980s it was a common stereotype that homosexual men have a moustache. 11.46f Chariton Heston former US film star and late president ofthe pro-gun National Rifle Association in the US l. 48 9mil a 9-millimeter handgun 1.58 #1 number one l. 59 packheat (informat) carry a gun on you l. 60 tease (hair) German: tonpieren Eng1.eA-A.2016 Seite 4 von 8
4

Freie und Hansestadt Hamburg allgemeinbildende Behörde für Schule und Berufsbildung gymnasiale Abitur2016 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Oberstufen Aufgabe l Assignments Comprehension l Summarise the article. Analysis 2 Analyse the effect the article aims to achieve with regard to the controversial issue of gun control in the US and how this effect is generated. Comment/Creative Writing (Choose one.) 3.1 Assess the extent to which the culture wars within the US are tearing the country apart. Refer to both this article and your coursework in your answer. or 3.2 Imagine you are spending a year in an American family, the Fosters, in rural Michigan. A few nights ago, you noticed your host mum Tina reading from "My Parents Open Carry" to your 6-year-old host sister Catherine. The next day you find the book in your school library and inspect it more closely. Afterwards you decide to write an e-mail to John Peters, your personal tutor at your high-school, in which you express your views on the surprising cultural differences within the US against the background ofyour own experiences in Germany. Write that e-mail. Gewichtung Die Leistungen in der Textanfgabe gehen zu 75% in die Gesamtbewertung ein. Für die Bewertung der Textaufgabe gilt: Die erbrachten inhaltlichen Leistungen haben ein Gewicht von 40%, die erbrachten sprachlichen Leistungen haben ein Gewicht von 60%. Die inhaltlichen Leistungen in der Comprehension und der Comment bzw. Creative Writing Aufgabe gehen jeweils zu 30% und die in der Analysis Aufgabe geht zu 40% in die Bewertung des Inhalts ein. Engl-eA-A-2016 Seite 5 von 8
5

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung Abitur 2016 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe II altgemeinbildende gymnasiale Oberstufen Aufgabe II Crime and Punishment Tetanus The following excerpt is takenfrom the short story "Tetanns " which is part of a collection ofshort stories by Joyce Carol Oates called "Give me yonr Heart" (London 2011, pp.l26ff). Here a social-worker named Zwilich Interviews an eleven-year-old boy called Cesar about his leitest crimes. "Well, Cesar. SG»! Engl-eA-A-2016 Seite 6 von 8
6

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung Abitur 2016 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe II allgemeinbildende gymnasiale Oberstufen ishove him away. (875 words) Annotations: l. 12 7-Eleven convenience störe, open 24 hours a day, seven days a week l. 23 TV scold someone who persistently voices criticism on TV l. 42 "juvies" abbreviation forjuvenile delinquents Eng1.eA-A.2016 Seite 7 von 8
7

Freie und Hansestadt Hamburg . allgemeinbildende Behörde für Schule und Berufsbildung gymnasiale Abitur2016 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Oberstufen Aufgabe II Assignments Comprehension 1 Outline Cesar's life and his criminal record up to this point. Analysis 2 Analyse Zwilich's feelings towards Cesar and how they are conveyed. Comment/Creative Writing (Choose one.) 3.1 Discuss ways of dealing with juvenile delinquents like Cesar. In your answer refer to both this excerpt and your coursework. or 3.2 Soon after Cesar's assault on Zwilich a status hearing is held - a discussion between a Family Court judge, the prosecution, Zwilich and the defendant, young Cesar. Before thejudge takes the final decision about what should happen to Cesar, the prosecutor makes a Statement in which he puts forward his views on the defendant, his criminal record and his possible reasons tbr committing crimes. He also gives a recommendation on how to deal with him in the future. Write the prosecutor's Statement to thejudge. Gewichtung Die Leistungen in der Textaufgabe gehen zu 75% in die Gesamtbewertung ein. Für die Bewertung der Textaufgabe gilt: Die erbrachten inhaltlichen Leistungen haben ein Gewicht von 40%, die erbrachten sprachlichen Leistungen haben ein Gewicht von 60%. Die inhaltlichen Leistungen in der Comprehension und der Comment bzw. Creative Writing Aufgabe gehen jeweils zu 30% und die in der Analysis Aufgabe geht zu 40% in die Bewertung des Inhalts ein. Engl-eA-A-2016 Seite 8 von 8
8