Eng1-eA-A-SCAN-2014.pdf

Dieses Dokument ist Teil der Anfrage „Abitur-Aufgaben im Fach Deutsch im Jahr 2016 in Hamburg

Diese Anfrage wurde als Teil der Kampagne „Frag sie Abi!“ gestellt.

/ 8
PDF herunterladen
A jn, Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung _/_ Kurs-Nr. / Name Schriftliche Abiturprüfung Schuljahr 2013/2014 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau an allgemeinbildenden gymnasialen Oberstufen Freitag, 09.05.2014, 9.00 Uhr Unterlagen für die Prüflinge Allgemeine Arbeitshinweise • Die Arbeitszeit beträgt 240 Minuten. • Eine Lese- und Auswahlzeit von 30 Minuten ist der Arbeitszeit vorgeschaltet. In dieser Zeit darf noch nicht mit der Bearbeitung begonnen werden. • Erlaubte Hilfsmittel: einsprachiges und zweisprachiges Wörterbuch. Aufgabenauswahl • Sie erhalten zwei Aufgaben (l und II) zu unterschiedlichen Schwerpunkten. « Überprüfen Sie anhand der Seitenzahlen, ob Sie alle Unterlagen vollständig erhalten haben. • Wählen Sie eine Aufgabe aus und bearbeiten Sie diese. • Vermerken Sie auf der Reinschrift, welche Aufgabe (l oder II) Sie bearbeitet haben. Engl-eA-A Seite 1 von 8
1

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung Abitur2014 Englisch auf erhöhtem AnTorderungsniveau Aufgabe l allgemeinbildende gymnasiale Oberstufen Aufgabe l Britain in Europe London 2012: we've glimpsed another kind ofBritain, so let's fight for it byJonathan Freedland (The Guardian, August 10"', 2012) Eng1-eA-A Seite 2 von 8
2

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung Abitur 2014 allgemeinbildende gymnasiale Oberstufen Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe l (876words) Eng1.eA-A Seite 3 von 8
3

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung allgemeinbildende gymnasiale Oberstufen Abitur 2014 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe l Annotations l. 6 opening ceremony ... ofthe 2012 Olympic Garnes in London was directed by British film director Danny Boyle and illustrated important aspects of modern British history and culture. l. 10 National Health Service The mainly publicly funded healthcare system in Britain that l. 10 Wmdrnsh offers universal access to health care to everybody in Britain The boat Empire Windrnsh transported the first wave of West Indian, mainly Jamaican immigrants to Britain. l. 30 Horse Guards a large parade ground in the centre of London used for royal ceremonies like the Changing ofthe Guard l. 4l Boy le's extravaganza a reference to the opening ceremony ofthe 2012 London Olympics l. 42 "plastic Brits", an insult directed at athletes who choose to represent Britain in international Sports, despite having personal connections with a different country l. 43 Burleyites l. 44 Guardian-types people who share Aidan Burley's views readers of The Gnardian, which holds serious left of centre political views and regards Britain äs a multicultural society l. 46 Greg Rutherford white freckle-skinned, red-haired winner of an Olympic Gold medal for Britain in the men's longjump in 2012 l. 46 Jessica Ennis winner ofan Olympic Gold medal.for Britain in the women's heptathlon in 2012, partly ofJamaican descent 1.46 MoFarah Somali-born winner ofOlympic Gold medals for Britain in the men's 5,000 and 10,000 m races l. 48 ginger Eng1-eA-A here: referring to a person with red hair Seite 4 von 8
4

Freie und Hansestadt Hamburg allgemeinbildende Behörde für Schule und Berufsbildung gymnasiale Abitur2014 Oberstufen Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe l Assignments Comprehension l Summarise the factual information given in the article about the 2012 London Olympics. Analysis 2 Examine the author's position on the consequences ofthe 2012 London Olympics for Britain's national identity and the means he employs to get his point across to the reader. Comment / Creative Writing (Choose one.) 3.1 Comment on the extent to which you share the author's view of the consequences ofthe 2012 London Olympics for Britain's national identity.. In your answer refer to both the article and your coursework. or 3.2 Imagine you are Moses Abdi Bani (24), a well-educated Somali-born engineering Student at Anglia Polytechnic in South-East England. Because of the political Situation in your hörne country, which is still unstable after years of civil war, you plan to stay in Britain once your Student visa runs out. You walk into a British pub with a mixed crowd of friends from university on the golden Saturday night the text refers to in lines 46f. While the success story of British athletes unfolds on TV in the pub, you and your mates soak up the atmosphere and talk to some ofthe white regulars. Your girlfriend Monica, born in Britain, bat of West Indian descent is currently studying in Barcelona, Spain, on an Erasmus scholarship. The following morning you feel the need to write an e-mail to your girl-friend Monica, in which you want to give her your views on the events of the day before and the current state of Britain's national identity in general. Write that e-mail. Die Comprehension und die Comment bz\v. Creative Writmg Aufgaben gehen zu jeweils 30% und die Analysis Aufgabe geht zu 40% in die Bewertung des Inhalts ein. Eng1-eA-A Seite 5 von 8
5

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung Abitur 2014 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe II allgemeinbildende gymnasiale Oberstufen Aufgabe II Crime and Punishment Mud excerpt from the short story Mud by Ann Cleeves (from: Martin Edwards (ed.), Best Eaten Cold And Other Stories. A Murder Squad Antholoev, The Mystery Press, 2011, pp. 160-163.) 40 years after the event, the narrator, Jen, relates what happened one snmmer when she and almost all her teenage friends feil in love with their new English and Drama teacher Davie Raynor. He gave Margaret, a brillianl actress bnt rather unpopular girl, the leading role in their play. At the same fime, he started an qffair with one ofhis pitpils, 16-year-old Nell. The production was a snccess biit at fhe celebration party, Margaret tolci Jen that she wanted to make Davie 's relationship with Nell public knowledge. I could Eng1-eA-A Seite 6 von 8
6

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung Abitur 2014 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe II allgemeinbildende gymnasiale Oberstufen (819words) Eng1-eA-A Seite 7 von 8
7

Freie und Hansestadt Hamburg allgemeinbildende Behörde für Schule und Berufsbildung gymnasiale Abitur2014 Oberstufen Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe II Assignments Comprehension l Outline the chain ofevents that lead to Margaret's death. Analysis 2 Analyse the reasons for Jen's actions and the means used to convey them to the reader. Comment / Creative Writing (Choose one) 3.1 Discuss whether or not Jen has committed a crime. In your answer refer to both this excerpt and your coursework. or 3.2 Imagine you are Änn Cleeves, the author ofMnd, and have been asked to write a comment for The Times on youth crime and on where to draw the line between crime and accident. Write this comment. Refer to both this excerpt and your coursework. Die Comprehension und die Comment bz\v. Creative Writing Aufgaben gehen zu jeweils 30% und die Analysis Aufgabe geht zu 40% in die Bewertung des Inhalts ein. Eng1-eA-A Seite 8 von 8
8