Eng1-eA-A-SCAN-2015.pdf

Dieses Dokument ist Teil der Anfrage „Abitur-Aufgaben im Fach Deutsch im Jahr 2016 in Hamburg

Diese Anfrage wurde als Teil der Kampagne „Frag sie Abi!“ gestellt.

/ 9
PDF herunterladen
A Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung / Kurs-Nr. / Name Schriftliche Abiturprüfung Schuljahr 2014/2015 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau an allgemeinbildenden gymnasialen Oberstufen Haupttermin Dienstag, 5. Mai 2015, 09:00 Uhr Unterlagen für die Prüflinge Allgemeine Arbeitshinweise • Schreiben Sie auf alle Prüfungs unterlagen Ihren Namen und zusätzlich auf dieses Deckblatt Ihre Kursnummer. • Kennzeichnen Sie bitte Ihre Entwurfsblätter (Kladde) und Ihre Reinschrift. Fachspezifische Arbeitshinweise • Die Arbeitszeit beträgt 240 Minuten. • Eine Lese- und Auswahlzeit von 30 Minuten ist der Arbeitszeit vorgeschaltet. In dieser Zeit darf noch nicht mit der Bearbeitung der Aufgaben begonnen werden. • Erlaubte Hilfsmittel: einsprachiges und zweisprachiges Wörterbuch Aufgabenauswahl • Sie erhalten zwei Aufgaben (l und II) zu unterschiedlichen Schwerpunkten. • Überprüfen Sie anhand der Seitenzahlen, ob Sie alle Unterlagen vollständig erhalten haben. • Wählen Sie eine Aufgabe aus und bearbeiten Sie diese. • Vermerken Sie auf der Reinschrift, welche Aufgabe (l und II) Sie bearbeitet haben. Engl-eA-A-2015 Seite 1 von 9
1

Freie und Hansestadt Hamburg allgemeinbildende Behörde für Schule und Berufsbildung gymnasiale Abitur2015 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Oberstufen Aufgabe l Aufgabe l Crime and Punishment Hey Nostradamus by Douglas Coupland (London 2009, pp. 75-78) The novel traces the stories ofthe victims ofa school shooting in North Vancouver in 1988. This part ofthe novel is about what happens to Jason Klaasen after the slwoting. During the shooting, he throws a rock, killing one ofthe gunmen. He is too late to save Cheryl, his girlfriend, who dies in his arms. From the high school' Eng1.eA-A.2015 Seite 2 von 9
2

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung Abitur 2015 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe l allgemeinbildende gymnasiale Oberstufen (856 words) Eng1.eA-A.2015 Seite 3 von 9
3

Freie und Hansestadt Hamburg allgemeinbildende Behörde für Schule und Berufsbildung gymnasiale Abitur 2015 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Oberstufen Aufgabe l Annotations 1.1 tarp (abbr.) tarpaulin: large sheet ofwaterproofmaterial 1.3 Kahlua coffee-flavoured, rum-based liqueur 1.4 looped here: drunk l. 13 Japanese weeping maple japanischer Ahorn 1.24 RCMP officers Royal Canadian Mounted Police: federal and national police ofCanada 1.50 at the most Eng1.eA-A.2015 Seite 4 von 9
4

Freie und Hansestadt Hamburg allgemeinblldende Behörde für Schule und Berufsbildung gymnasiale Abitur2015 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Oberstufen Aufgabe l Assignments Comprehension l Summarise the different reactions to Jason's role in the shooting. Analysis 2 Analyse the narrator's feelings and how the author conveys them. Comment / Creative Writing (Choose one.) 3.1 Comment on whether or not killing someone can ever be justified. Refer both to this excerpt and your coursework. or 3.2. Imagine you are Reg. Lying in a hospital bed after your wife's attack you reflect on what you said and did today in an interior monologue. Write the monologue. Die Leistungen in der Textaufgabe gehen zu 75% in die Gesamtbewertung ein. Für die Bewertung der Textanfgabe gilt: Die erbrachten inhaltlichen Leistungen haben ein Gewicht von 40%, die erbrachten sprachlichen Leistungen haben ein Gewicht von 60%. Die inhaltlichen Leistungen in der Comprehension und der Comment bzw. Creative Writing Aufgabe gehen jeweils zu 30% und die in der Analysis Aufgabe geht zu 40% in die Bewertung des Inhalts ein. Engl-eA-A-2015 Seite 5 von 9
5

Freie und Hansestadt Hamburg allgemeinbildende Behörde für Schule und Berufsbildung gymnasiale Abitur 2015 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Oberstufen Aufgabe II Aufgabe II Culture Wars - Tearing Apart the US? Republicans bv default The following excerpt is takenfrom the book Deer Hunting with Jesus (New York: Random Hovse, 2007, pp. 62 ff), written byJ. Bageant, an online Journalist. It is a non-fictional account ofwhat the author is confronted with, having moved back to his small hometown, Winchester, Virginia. In this excerpt he describes Tom, aformer school-friend. Eng1.eA-A.2015 Seite 6 von 9
6

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung Abitur2015 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe II allgemeinbildende gymnasiale Oberstufen (882 words) Eng1.eA-A.2015 Seite 7 von 9
7

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung Abitur 2015 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe II allgemeinbildende gymnasiale Oberstufen Annotations title Republicans by default here: people who side with the Republicans because the Democratic Party has made no attempt to win their votes. l. 2 super (abbr.) supervisor l. 2 Rubbermaid an American Company, manufacturer of household items l. 9 mucho weed a lotofmarijuana 1.10 GI Bill a US law providing war veterans with a number ofbenefits; here: attending courses ofvocational education for free l. 12 JimBeam whiskey from Kentucky 11. 12f to take straight up to consume in pure form H.15f Fox TV a number ofUS TV channels, leaning towards the Republicans l. 26 my people the author's old friends in Virginia l. 34 Head Start a US programme ofthe federal government that gives early childhood education and help to disadvantaged children and their families l. 46 commonweal common welfare, the public good 1.61 George Bush here: George W. Bush, American President from 2000-2008; a Republican 1.61 JohnKerry Democratic presidential candidate in 2004, who eventually lost that election to George W. Bush Eng1.eA-A.2015 Seite 8 von 9
8

Freie und Hansestadt Hamburg allgemeinbildende Behörde für Schule und Berufsbildung gymnasiale Abitur 2015 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Oberstufen Aufgabe!! Assignments Comprehension l Summarise the main aspects ofTom's personality and life. Analysis 2 Examine how the author sees Tom's attitude towards politics in general and also the means the author uses to convey his views to his readers. Comment/Creative Writing (Choose one.) 3.1 Comment on the wider rifts within US society and on possible ways to heal them. In your answer refer both to the excerpt and your coursework. or 3.2 Imagine you have just spent one year äs a German exchange Student at Milbrooks High School in Winchester, Virginia. In the course of a work-experience shadowing programme, which took you to the local Rubbermaid factory, you got to know Tom very well. At the end ofyour high-school year in Winchester you decide to write an article for Milbrooks Student Magazine, in which you express your views on the surprising cultural differences within the US against the background ofyour own experiences in Europe. Write that article for Milbrooks Student Magazine. Refer both to the excerpt and your coursework. Die Leistungen in der Textaufgabe gehen zu 75% in die Gesamtbewertung ein. Für die Bewertung der Textaufgabe gilt: Die erbrachten inhaltlichen Leistungen haben ein Gewicht von 40%, die erbrachten sprachlichen Leistungen haben ein Gewicht von 60%. Die inhaltlichen Leistungen in der Comprehension und der Comment bzw. Creative Writing Aufgabe gehen jeweils zu 30% und die in der Analysis Aufgabe geht zu 40% in die Bewertung des Inhalts ein. Eng1.eA-A.2015 Seite 9 von 9
9