Eng1-eA-B-SCAN.2014.pdf

Dieses Dokument ist Teil der Anfrage „Abitur-Aufgaben im Fach Deutsch im Jahr 2016 in Hamburg

Diese Anfrage wurde als Teil der Kampagne „Frag sie Abi!“ gestellt.

/ 8
PDF herunterladen
A .H_ Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung ' /_ Kurs-Nr. / Name Schriftliche Abiturprüfung Schuljahr 2013/2014 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau an beruflichen gymnasialen Oberstufen Freitag, 09.05.2014, 9.00 Uhr Unterlagen für die Prüflinge Allgemeine Arbeitshinweise • Die Arbeitszeit beträgt 240 Minuten. • Eine Lese- und Auswahlzeit von 30 Minuten ist der Arbeitszeit vorgeschaltet. In dieser Zeit darf noch nicht mit der Bearbeitung begonnen werden. • Erlaubte Hilfsmittel: einsprachiges und zweisprachiges Wörterbuch. Aufgabenauswahl • Sie erhalten zwei Aufgaben (l und II) zu unterschiedlichen Schwerpunkten. • Überprüfen Sie anhand der Seitenzahlen, ob Sie alle Unterlagen vollständig erhalten haben. • Wählen Sie eine Aufgabe aus und bearbeiten Sie diese. • Vermerken Sie auf der Reinschrift, welche Aufgabe (l oder II) Sie bearbeitet haben. Eng1-eA-B Seite 1 von 8
1

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung Abitur 2014 berufliche gymnasiale Oberstufen Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe l Aufgabe l Britain in Europe London 2012: we've glimpsed another kind ofBritain, so let's fight for it by Jonathan Freedland (The Guardian, August 10"', 2012) Eng1-eA-B Seite 2 von 8
2

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung Abitur 2014 berufliche gymnasiale Oberstufen Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe l 45 (876words) Eng1-eA-B Seite 3 von 8
3

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung Abitur2014 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe l berufliche gymnasiale Oberstufen Annotations l. 6 opening ceremony ... ofthe 2012 Olympic Garnes in London was directed by British film director Danny Boyle and illustrated important aspects of modern British history and culture. 1.10 National Health Service The mainly publicly funded healthcare system in Britain that offers universal access to health care to everybody in Britain l. 10 Windrush The boat Empire Windrush transported the first wave of West Indian, mainly Jamaican immigrants to Britain. l. 30 Horse Guards a large parade ground in the centre of London used for royal ceremonies like the Changing ofthe Guard II. 41 f Boyle' s extravaganza a reference to the opening ceremony ofthe 2012 London Olympics l. 43 "plastic Brits" an insult directed at athletes who choose to represent Britain in international Sports, despite having personal connections with a different country l. 44 Burleyites people who share Aidan Burley's views l. 45 Guardian-types readers of The Guardian, which holds serious left ofcentre political views and regards Britain äs a multicultural society l. 46 Greg Rutherford white freckle-skinned, red-haired winner of an Olympic Gold medal for Britain in the men's longjump in 2012 l. 47 Jessica Ennis winner of an Olympic Gold medal for Britain in the women's heptathlon in 2012, partly ofJamaican descent l. 47 Mo Farah Somali-born winner ofOlympic Gold medals for Britain in the men's 5,000 and 10,000 m races l. 48 ginger Eng1-eA-B here: referring to a person with red hair Seite 4 von 8
4

Freie und Hansestadt Hamburg berufliche Behörde für Schule und Berufsbildung gymnasiale Abitur 2014 Oberstufen Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe l Assignments Comprehension l Summarise the factual information given in the article about the 2012 London Olympics. Analysis 2 Examine the author's position on the consequences ofthe 2012 London Olympics for Britain's national identity and the means he employs to get his point across to the reader. Comment / Creative Writing (Choose one.) 3.1 Comment on the extent to which you share the author's view ofthe consequences ofthe 2012 London Olympics for Britain's national identity. In your answer refer to both the article and your coursework. or 3.2 Imagine you are Moses Abdi Bani (24), a well-educated Somali-born engineering Student at Anglia Polytechnic in South-East England. Because of the political Situation in your home country, which is still unstable after years of civil war, you plan to stay in Britain once your Student visa runs out. You walk into a British pub with a mixed crowd of friends from university on the golden Saturday night the text refers to in lines 46f. While the success story of British athletes unfolds on TV in the pub, you and your mates soak up the atmosphere and talk to some ofthe white regulars. Your girlfriend Monica, born in Britain, but of West Indian descent is currently studying in Barcelona, Spain, on an Erasmus scholarship. The following morning you feel the need to write an e-mail to your girl-friend Monica, in which you want to give her your views on the events of the day before and the current state of Britain's national identity in general. Write that e-mail. Die Comprehension und die Comment bz\v. Creative Writing Aufgaben gehen zu jeweils 30% und die Analysis Aufgabe geht zu 40% in die Bewertung des Inhalts ein. Eng1-eA-B Seite 5 von 8
5

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung Abitur 2014 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe 11 berufliche gymnasiale Oberstufen Aufgabe II Corporate Sustainability Is H&M the new home of ethical fashion? Lucy Siegle The Observer, Saturday 7 April 2012 H&M is Eng1-eA-B Seite 6 von 8
6

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung Abitur2014 berufliche gymnasiale Oberstufen Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe II |marks for ambition. [...] (779 words) Eng1-eA-B Seite 7 von 8
7

Freie und Hansestadt Hamburg Behörde für Schule und Berufsbildung Abitur2014 Englisch auf erhöhtem Anforderungsniveau Aufgabe II berufliche gymnasiale Oberstufen Annotations 1.1 H&M Hennes & Mauritz (H&M) is a Swedish multinational retail-clothing Company, known for its fast-fashion clothing 1.1 behemoth colossus, giant, heavyweight l. 16 high street concept (and frequently the street name) ofthe primary business street oftowns or eitles, especially in the United Kingdom and Commonwealth ofNations l. 19 David Beckham English former footballer and fashion icon l. 36 CSR Corporate Social Responsibility, a concept whereby organisations take responsibility for the impact oftheir activities Assignments Comprehension l Outline what the article reveals about how sustainably H&M produce their apparel. Analysis 2 Analyse the author's attitude towards H&M's sustainability approach in context with the fast fashion industry and how it is conveyed to the reader. Comment / Creative Writing (Choose one.) 3.1 Discuss ifH&M's sustainability move qualifies them to be called "the new hörne of ethical fashion". or 3.2 Imagine you are Sam Maher of the NGO Labour Behind The Label and have just read the sustainability report of H&M. The report contains H&M's decisions to become a more sustainable producer äs stated in the article. You intend to launch a campaign in order to increase public awareness and involve consumers in the sustainability process ofthe fashion industry. Write an appeal for the NGO's website on the importance of a sustainability move in the fast fashion industry such äs H&M's and the role ofconsumers in this context. Die vier Teilaufgaben haben gleiches Gewicht; sie gehen mit jeweils 25% in die Bewertung des Inhalts ein. Eng1-eA-B Seite 8 von 8
8