eAHTLENG2018_geschwrzt.pdf

Dieses Dokument ist Teil der Anfrage „BG Abiturklausuren 2013-2019 SH

/ 16
PDF herunterladen
Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur in Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2018 Erhöhtes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Vorbemerkungen zu den erwarteten Schülerleistungen Das Ziel des Erwartungshorizonts bei der zentralen Abiturprüfung Englisch ist die weitgehende Sicherstellung, dass landesweit möglichst gleichwertig beurteilt wird. Es können auch weitere oder andere, ebenso korrekte Aspekte seitens der Schülerinnen/Schüler aufgeführt werden, die nicht im Erwartungshorizont ausgewiesen sind. Aufgabenbezogene, inhaltlich angemessene Schülerleistungen sind positiv zu berücksichtigen. Schülerleistungen, die falsch, irrelevant, überflüssig oder redundant sind, führen zu einer Abwertung der inhaltlichen Leistung. Die beiden Spalten der Beurteilungsinstrumente mittels Deskriptoren für das Berufliche Gymnasium sind prinzipiell gleichgewichtig. Das Ausdrucksvermögen fließt zu gleichen Teilen in beide Spalten ein. Die Beurteilung der Qualität der sprachlichen Leistung muss daher immer in Abhängigkeit vom Grad der Aufgabenerfüllung gesehen werden. Dies obliegt dem fachlichen Urteil der Korrektoren. Ist die erbrachte Leistung in Bezug auf eine der beiden Spalten ungenügend, kann die Endnote nicht besser als „mangelhaft“ (maximal 3 Punkte) sein. Alle Aufgabenteile werden zuerst getrennt bewertet, indem nach Zuordnung des gewonnenen Eindrucks zu den Beschreibungen die in beiden Spalten ermittelten Punkte addiert und durch zwei geteilt werden. Rundungen bei Lösungen zu schriftlichen Aufgaben dürfen zunächst nicht vorgenommen werden. Dies bedeutet, dass unter Umständen mit gebrochenen Notenwerten bis zur Ermittlung der Gesamtnote weiter gerechnet wird. Für diese gelten die mathematischen Rundungsregeln. Bezug zu den Kompetenzen: Textaufgabe (bzgl. der Anforderungsbereiche I, II und III), Hörverstehen und Mediation: Kommunikative Kompetenz (linguistische, sozio- und interkulturelle und pragmatische Kompetenz) und Kommunikative Sprachaktivitäten. Bewertung: Die Beurteilungsinstrumente mittels Deskriptoren für das Berufliche Gymnasium – Stand September 2013 – sind heranzuziehen (http://za.schleswig-holstein.de/content/tk_beruf.php?group=33&ugroup=6 o- der http://lehrplan.lernnetz.de/index.php?wahl=27 – siehe unter Lehrplan BG Englisch). Nachzuweisende GER Niveaus: − Nachzuweisende Stufe in allen Kompetenzbereichen außer Rezeption im eA: B2+ − Bei rezeptiven Kompetenzen: C1 Nur für die Lehrkraft Seite 1 von 16
1

Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur in Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2018 Erhöhtes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Mediation Fachrichtung Agrarwirtschaft & Ernährung – 25% Aufgabe: Fassen Sie den folgenden Text in ca. 200 Wörtern (ohne Titel) in englischer Sprache zusammen. Ihre Textproduktion kann um 10% nach unten oder oben von der Wortzahlvorgabe abweichen. 25% Dieser Supermarkt verkauft nur abgelaufene Lebensmittel Formal sehr gute Leistung: − references (if mentioned) such as author, title, date, publication medium − generalizing references as to data such as percentages, experts within the text as far as possible − examples should be generalized as far as possible Formal ausreichende Leistung (Passmark = 5P): − references (if mentioned) such as author and title − examples are partly generalized Inhaltlich sehr gute Leistung: − study by WWF found out o every year nearly 2.6 million tons of food wasted in Germany o 2.4 million tons could be avoided o reasons for destruction of food: • expiry date • appearance of food • shoppers only want freshest products − “Wefood” o opened supermarket in Copenhagen, Denmark, to fight against this waste o probably first shop of this kind worldwide o shop only sells food past its sell-by date o prices = 50% lower than normal o products are from different origins o financed by crowdfunding o voluntary personnel only − operators not only want to reach persons with limited budgets but offer eco- conscious shoppers chance to reduce food waste − in France laws have forced supermarkets to donate unsold products since last year − German government o aims to reduce food waste o hopes for voluntary actions o central problem unsolved as retail trade is forced to sort out expired food no matter if still edible − many shops donate food to those in need Inhaltlich ausreichende Leistung - Summary (Passmark = 5P): Die Aufgabe ist teilweise gelöst. Nur für die Lehrkraft Seite 2 von 16
2

Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur in Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2018 Erhöhtes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Mediation Fachrichtung Gesundheit und Soziales -25% Aufgabe: Fassen Sie den folgenden Text in ca. 160 Wörtern (ohne Titel) in englischer Sprache zusammen. Ihre Textproduktion kann um 10% nach unten oder oben von der Wortzahlvorgabe abweichen. 25% Parlez-vous italiano very well? Formal sehr gute Leistung: − references (if mentioned) such as author, title, date, publication medium − generalizing references as to data such as percentages, experts within the text as far as possible − examples should be generalized as far as possible Formal ausreichende Leistung (Passmark = 5P): − references (if mentioned) such as author and title − examples are partly generalized Inhaltlich sehr gute Leistung: − − − − − − − − in café in London author listens to two people without recognizing which language they speak both speakers are multilingual, using their native South African languages as well as English and German worldwide, more than 50% of population are bilingual many countries have more than one official language, almost everywhere people speak one “super-language” like English and others growing up monolingual = exception being multilingual has got many social and psychological advantages research shows that it might support health bilingualism o supports mental fitness, because a certain part of brain is stronger when used more often o helps to concentrate and solve problems in everyday life o advantageous especially in old age because it keeps fit in spite of vanishing intellectual abilities Inhaltlich ausreichende Leistung - Summary (Passmark = 5P): Die Aufgabe ist teilweise gelöst. Nur für die Lehrkraft Seite 3 von 16
3

Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur in Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2018 Erhöhtes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Mediation Fachrichtung Technik – 25% Aufgabe: Fassen Sie den folgenden Text in ca. 220 Wörtern (ohne Titel) in englischer Sprache zusammen. Ihre Textproduktion kann um 10% nach unten oder oben von der Wortzahlvorgabe abweichen. 25% Was tun gegen das Risiko Drohne? Formal sehr gute Leistung: − references (if mentioned) such as author, title, date, publication medium − generalizing references as to data such as percentages, experts within the text as far as possible − examples should be generalized as far as possible Formal ausreichende Leistung (Passmark = 5P): − references (if mentioned) such as author and title − examples are partly generalized Inhaltlich sehr gute Leistung: − − − − − − − − security conference on risk of drones as result of increasing number of air traffic interferences with drones human lives at constant risk due to careless and unchecked handling of drones as well as insufficient preparations number of drones unknown, but constant and rapid increase to estimated one million in 2020 operative altitude range of cheaply available drones between 100 meters and several kilometers no mandatory registration of drones, thus no identification possible after in- terference with air traffic no mandatory take-off clearance for drones under 5kg with electric motor just a liability insurance needed for flying drones only limited risk awareness among drone pilots German Ministry of Transport intends: − mandatory identification tagging for drones above 500g − private flight restrictions to altitude above 100 meters Demands by German Aviation Security: − official registration, cf. the US rd − mandatory drone pilot’s license plus refresher course every 3 year due to constant technical changes & new regulations for air traffic − onboard-chip card, enabling location and identification of drones − European standards and a lot of informing needed Inhaltlich ausreichende Leistung - Summary (Passmark = 5P): Die Aufgabe ist teilweise gelöst. Nur für die Lehrkraft Seite 4 von 16
4

Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur in Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2018 Erhöhtes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Mediation Fachrichtung Wirtschaft - 25% Aufgabe: Fassen Sie den folgenden Text in ca. 170 Wörtern (ohne Titel) in englischer Sprache zusammen. Ihre Textproduktion kann um 10% nach unten oder oben von der Wortzahlvorgabe abweichen. 25% Sind kleine Cent-Münzen noch sinnvoll? Formal sehr gute Leistung: − references (if mentioned) such as author, title, date, publication medium − generalizing references as to data such as percentages, experts within the text as far as possible − examples should be generalized as far as possible Formal ausreichende Leistung (Passmark = 5P): − references (if mentioned) such as author and title − examples are partly generalized Inhaltlich sehr gute Leistung: − − − − − − − − − − − sense of smallest denomination coins discussed Italy will stop producing one- and two-cent coins in 2018 Italy is the fifth euro country to do so local chief cashier working for a fashion house in Kiel does not believe smallest denomination coins are needed for certain customs, e.g. wedding presents, coins are still popular smallest denomination coins account for 48.1% of coins in circulation production and logistic distribution cost of a one-cent coin higher than one cent and therefore economically unreasonable consequences: o in Italy and the Netherlands cash payments will be rounded o prices are already rounded to five cents in Finland reform would not have any disadvantages for customers in Germany according to consumer adviser not everyone in favour of abolishing small coins 50% paid by cash card Inhaltlich ausreichende Leistung - Summary (Passmark = 5P): Die Aufgabe ist teilweise gelöst. Nur für die Lehrkraft Seite 5 von 16
5

Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur in Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2018 Erhöhtes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Hörverstehen – 15% Geschnittene Version HARI SREENIVASAN = HS // MARGRETHE VESTAGER, European Commission = MV HS: The European Commission ruled Nur für die Lehrkraft Seite 6 von 16
6

Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur in Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2018 Erhöhtes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben 35 65 And tax rulings are, by nature, specific because they are directed from the companies. as specific advantages to specific Wörter: 687 Quelle: http://www.pbs.org/newshour/bb/european-union-apple-owes-ireland-nearly-15- billion-back-taxes// August 30, 2016 at 6:40 PM EDT//download 05.07.2017 14.25 Uhr Nur für die Lehrkraft Seite 7 von 16
7

Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur in Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2018 Erhöhtes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Hörverstehen - 15% Information sheet: Zusatzpunkte dürfen nicht vergeben werden. Subject: Taxation in Ireland Points 1. Name three reasons for tensions between the European Commission and the US - possible answers − role of multinationals (1) how they are taxed (1) − whether it should be considered a subsidy (1) 2. Name two details of the EC’s accusations against Ireland’s special tax deal with Apple - possible answers: − paid less than 1% corporate tax (for over a decade) (2) head office in Ireland only exists on paper (no employees, no premises, not taxed) (2) − profits from European stores all go to head office in Ireland, essentially untaxed (2) 3. − − − − Name two aspects concerning Apple’s reaction - possible answers: appeal decision (1.5) denied characterization (1.5) accuses EC to ignore Ireland’s tax laws (1.5) accuses EU to upend international tax system in the process (1.5) 3 4 3 4. Argumentation why the deal between Ireland and Apple is unfair in the eyes of the EU - possible answers: − EU has a long longstanding prohibition of state aid (2) OR prohibition of advantages to a selected company (2) OR in a EU country benefits or advantages must be open to all companies (2) 2 5. Advantage for Apple over other companies: two tax rulings specifically directed to Apple (only) 2 6. Amount of taxes Apple paid in Ireland in 2014: $400 million 1 7. Other companies that may be affected by the control and ruling of the EC: McDonald’s (0.5) and Amazon (0.5) 1 8. Name two reasons why the EU is going to change legislation: − to make transparency greater in countries and tax authorities (2) − to have country-by-country reporting (to know what other tax authorities are doing) (2) Total: Nur für die Lehrkraft 4 20 Seite 8 von 16
8

Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur in Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2018 Erhöhtes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Für die Ermittlung der Notenpunkte darf bei den Verrechnungspunkten nicht nach dem Komma gerundet werden. (vgl. S.10 http://za.schleswig- holstein.de/content/tk_beruf.php?group=33&ugroup=6 oder http://lehrplan.lernnetz.de/index.php?wahl=27) Bei 20 Verrechnungs- punkten Notenpunkte Prozentmargen 20,0 – 19,1 15 100 – >95 19,0 – 18,1 14 95 – >90 18,0 – 17,1 13 90 – >85 17,0 – 16,1 12 85 – >80 16,0 – 15,1 11 80 – >75 15,0 – 1 4,1 10 75 – >70 14,0 – 13,1 9 70 – >65 13,0 – 12,1 8 65 – >60 12,0 – 11,1 7 60 – >55 11,0 – 10,1 6 55 – >50 10,0 – 9,1 5 50 – >45 9,0 – 8,1 4 45 - >40 8,0 – 6,9 3 40 – >34 6,8 – 5,5 2 34 – >27 5,4 – 4,1 1 27 – >20 4,0 - 0 Nur für die Lehrkraft 0 20 - 0 Beschreibungen Leistung übertrifft die Anforderungen. Leistung entspricht den Anforderungen voll. Leistung entspricht den Anforderungen im Allgemeinen. Leistung zeigt Mängel, entspricht aber im Ganzen den Anforderungen. Leistung entspricht noch nicht den Anforderungen dieser Stufe. Leistung liegt deutlich unter den Anforderungen dieser Stufe. Seite 9 von 16
9

Ministerium für Bildung, Wissenschaft und Kultur in Schleswig-Holstein Schriftliche Abiturprüfung Haupttermin 2018 Erhöhtes Anforderungsniveau Englisch Erwartungshorizont, Beurteilungsvorgaben Textaufgabe – 60% Ireland faces partition again. Preserving the peace is critical 1. Comprehension: Summarize the information about the border between Northern Ireland and the Irish Republic. 15% Write about 150 words. Formal sehr gute Leistung - Summary: − references (if mentioned) such as author, title, date, publication medium − generalizing references as to data such as percentages, experts within the text as far as possible − examples should be generalized as far as possible Formal ausreichende Leistung - Summary (Passmark = 5P): − references such as author and title − examples are partly generalized Inhaltlich sehr gute Leistung: − no physical border between north and south at present  free pas- sage = sign of peace process working − after Brexit: possible border poll (due to Good Friday Agreement) could lead to new conflict between unionists and people who want to stay in the UK − reinstalled and reinforced borders could endanger peace process with regard to Irish history, second partition possible − heavily militarised border controls during the Troubles created fear, symbols of past oppression − times of terror and violence are still in people’s minds  new border could cause psychological damage and provoke people − external border of the EU  probable border controls  common travel agreement (CTA) endangered Inhaltlich ausreichende Leistung - Summary (Passmark = 5P): Die Aufgabe ist teilweise gelöst. Nur für die Lehrkraft Seite 10 von 16
10

Zur nächsten Seite