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Dieses Dokument ist Teil der Anfrage „Kommunikation zu EU-Mercosurabkommen von deutschen Pestizid- und Autoherstellern (Bayer, BASF, VW, BMW, Mercedes)

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Von:                                                        @vda.de>
      Gesendet:                              Dienstag, 27. Juni 2017 16:53
      An:                                    _ _ ,VA9
      Ce:                                    . . . . . . . . . . VA9;                                , VA5; BUERO-VA9;
      Betreff:                               AW: EU-Mercosur Verhandlungen
      Anlagen;                               Letter to                                        - 19-06-17. pdf
      Kennzeichnung:                         Zur Nachverfolgung
      Kennzeichnungsstatus:                  Gekennzeichnet


      Liebe

   Anliegend finden Sie einen gemeinsamen Brief unserer europäischen partnerverbände 'ACEA (Hersteller) und CLEPA
   (Zulieferer) zum Thema Mercosur.

  Zum Zollabbau sagen wir ganz klar:

  Fufl tariff liberalisation:

          In order to ensure_improveq market access for EU exports, all import duties on motor vehicles and car parts
  should be eliminated (0-for-0 principle).
          Elimination of import duties on passenger cars and commercia! vehicles should take place withfn a period of
  maximum 1O years .
         Elimination of import duties on car parts and components should take place within short transitional period (2-
  5 years) and in a symmetrical way.                                                         ·

  Sollten Sie noch weitere Informationen benötigen, können Sie sich gerne an uns wenden:

 Mit freundlichen Grüßen / with kind regards




 Verband der Automobilindustrie e.V. (VDA} / German Association of the Automotive lndustry



 Behrenstraße 35, 10117 Berlin
 Germany
 Tel: +49 (O} 30 89 7842-
 Fax:+49 (0)30 89 7842--
 Mail:       vda.de   .
 URL:http://www.vda.de




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Von:!                    @bmwi.bund.de [rrm@a.illilt~oj:■■■■■@@a:~bmrrrnwtl..i..b!bullin~dl!.dEe]
Gesendet: Montag, 26. Juni 2017 17:23
An:
Ce:   r                illbmwi.bund.de;                            @bmwi.bund.de: buero-va9@bmwi. bund .de
Betreff: AW: EU-Mercosur Verhandlungen

Liebe

                                                                       1
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gibt es schon eine Rückme ldung Ihrer Mitgliedsunternehmen?

   Beste Grüße
  -VA9

  Tel




  Von: -          [~vda.de]
  Gesendet: Monta 29. Mai 2017 18:00
  An:                VA9
  Ce:                    VA9;                               , VAS
  Betreff: AW: EU-Mercosur Verhandlungen

  Sehr geehrte _,
  vielen Dank für diese Information und die Nachfrage - wir melden uns dazul




        d··-
  Beste Gruesse , _

         -~. ·- ~~--· -   -   .,,.   ..   "'   ·- ------•
 Von:               rubmwi.bund,de
 Gesendet: Montag, 29. Mai 2017 16:43
 An:
 Ce:                 bmwi.bund.dei                                  bmwi.bund.de
 Betreff: EU-Mercosur Verhandlungen ·

 Sehr g e e h r t e _ ,

 Herr                                            besuchte vergangene Woche Säo Paula. Er traf sich u.a.
 mit der dort ansässigen deutschen Automobil- und Zulieferindustr ie. Dabei wurden auch die
 Verhandlungen über ein Freihandelsabk ommen der EU mit den Mercosur-Staa ten angesprochen.

 Deutschland hat sich in den Verhandlungen bislang für einen umfassenden Zollabbau mit kurzen
 Übergangsfristen für europäische Industriegütere xporte ausgesprochen , um die deütsche Exportwirtscha ft
 zu unterstützen. Die Gesprächspart ner in Brasilien begrüßten vergangene Woche die Verhandlungen und
den gi;planten Zollabbau, da der brasilianische Markt nach wir vor stark geschützt u'nd dad,urch
international wenig wettbewerbsfä hig sei. Hohe Kosten für Importe von Zwischenprodu kten verteuerten
darüber hinaus die Produktion in Brasilien. Allerdings gaben die in Brasilien ansässigen deutschen
Unternehmen zu bedenken, dass ein zu schneller Zollabbau nicht im Interesse der in Brasitien ansässigen
deutschen Unternehmen und somit allgemein nicht im Interesse der deutschen Wirtschaft sei. Mit einem
zu schneUen Zollabbau würde die dortige Industrie ernsthaften Schaden nehmen, da sie ihre Produktivität
nicht schnell genug erhöhen könne, um international wettbewerbsfä hig zu sein.

Daher bitte ich Sie, Ihre Mitgliedsunter nehmen zu befragen, welche Übergangsfriste n als geeignet
erscheinen. Gibt es Industriebereic he, die eine schnellere Marktöffnung begrüßen würden? ·sol!te für
eventuelle Übergangsfrist en· u.U. unterschieden werden zwischen Zöllen für Zwischenprodu kte und
Endprodukte sowie zwischen verschiedenen Tarif-Bereichen mit unterschiedlich er Wettbewerbsfä higkeit?
Wir würden diese Position dann über die EU-Kommissio n in die Verhandlungen einbringen.

Es wäre prima, wenn Sie uns bis 21. Juni eine Rückmefdung geben könnten. Vielen Dank.

Bei Fragen kommen Sie gerne auf m ich zu.

Mit freundlichen Grüßen

                                                                    2
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Referat VA9
Lateinamerika
Bundesministerium für Wirtschaft und Energie
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E-Mail:                 @:lbmwi.bund.de
Internet: http:ljwww.bmwi.de




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   ACEA
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                                                                           Euröpcan _Assocmli?n of
                                                                           Automotwc Suppl,crs




                                                                EUROPEAN COMMISSION
                                                                B-1049 BRUSSELS


                                                                Brussels, 19 June 2017




  Subject: EU-Mercosur Free Trade Agreement (FTA)




 Dear-

 The European Automobile Manufacturers' Association (ACEA) and the European Association of
 Automotive Suppliers (CLEPA) welcome the resumption ofnegotiations on an FTA between the
 EU and Mercosur.

 We would like to take this opportunity to thank you for your letter of 5 May 2017 that is addressed
 to CLEPA, whilst emphasising a number of points which we believe are of high relevance.

 Following the renewed political determination to pursue EU-Mercosur trade negotiations, ACEA
 and CLEPA fully support the rapid conclusion of a deep and comprehensive FTA. Such an
 agreement wou!d stimulate import and export synergies in the two blocs and bring significant
 benefits to both economies.

The EU and Mercosur are major producers and exporters of motor vehicles, parts and
components, as confirmed by current trade figures. In 2016, EU exports of passenger cars and
commercial vehicles to Mercosur (taking into account only_the countries that are currently
participating in the negotiations) amounted to €790 million. During the same year, EU exports of
car parts and components to Mercosur amounted to €2.3 billion.

While trade flows in the automotive sector are already significant, ACEA and Ci..EPA believe that,
under the right conditions, there is a real potential for growth, given the dimension of the
Mercosur market, both in terms of population and GDP.

Across the EU there is an important interdependency in the automotive value chain. For example,
while many automotive suppliers, based in Central and Eastern Europe and in other.
MemberStates do not expert directly to Mercosur, their products represent valuable
contributions to the value chain of finished products - parts, components and automobiles - that
are rnanufactured in other EU counfries and then exported to Mercosur.
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2



      An FTA with Mercosurwould result in increased exportsofthe said production, and result notably
      in creating and sustaining growth and jobs in Central and Eastern European countries.

      Currently, high import duties and non-tariff barriers (NTBs) obstruct EU exports of motor vehicles,
      parts and components to Mercosur countries. In order to enhance the trade relations between the
      two blocs, ACEA and CLEPA support the conclusion of the EU-Mercosur FTA on the basis of the
      following principles:

   •      Full tariff liberalisation

          In order to ensure improved market access for EU e;cports, all import duties on motor vehides
        . and car parts should be eliminated (o-for-o principle). ACEA and CLEPA request that:

              The elimination of import duties on passenger cars and commercial vehicles should take
              place within a period of maximum 10 years.                                             .
              The elimination of import duties on car parts and components should take place within
              a short transitional period (2-5 years) and in a symmetrical way.  ·
  •      Regulatory convergence

         In order to ensure improved market access for EU exports, current non-tariff barriers (NTBs}
         needto be eliminated and future ones need tobe avoided. To achieve these objectives, ACEA
         and CLEPA support the introduction of and stress the need for a substantive Automotive
         Annex to the agreement. Such provisions would help, in the long term, to improve
                                                                                                 market
        access for EU automotive exports to Mercosur. The FTA negotiations should also be an
        opportunity to encourage Mercosur countries ·to join the UNECE 1958 and 1998 Agreements.
        in the meantime, du ring a transitlonal period, UN Regulations and EU Regulations should be
        accepted as equivalent tri their corresponding national regulations so that extra certification, .
        labelring, marking, and testing procedures are unnecessary.         ·
 Trade barriers can also arise from other practices, such as non-WTO compliant licensing schemes,
 discriminatory taxes1 and the unjustified use of local content measures. In this context, ACEA and
 CLEPA encourage the abolition of these measures and support an FTA between the EU and
 Mercosur thät will prevent the introduction of new ones .in the future.

 Additional import.;1nt aspects include simple and consistent Rufes of Origin in line with other
 EU FTAs with third countries, the introduction of an efficient dispute settlement mechanism, and
 the establishment of a fulfy effective Customs Union in Mercosur to ensure the free movement of
 goods.

We appreciate your careful consideration of this matter and stand ready to provide any further
information that might be required.

Yours sincerely,




-
ACEA                                                            CLEPA
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